×
موزه معصومیت استانبول

موزه معصومیت استانبول

استانبول منبع الهام بسیاری از نویسندگان، شاعران و هنرمندان است؛ از جمله اورهان پاموک از برندگان جایزه نوبل ادبیات. یکی از جاهای دیدنی استانبول، موزه معصومیت است؛ موزه‌ای خاص است که بر مبنای رمانی به همین نام نوشته اورهان پاموک راه‌اندازی شد. این موزه سال‌هاست که بازدیدکنندگان را به فضای رویایی رمان پاموک دعوت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با موزه معصومیت با این مطلب از مجله گردشگری نویدگشت همراه باشید.  

درباره موزه معصومیت استانبول

هم رمانی از اورهان پاموک و هم موزه‌ای که او تأسیس کرد، «موزه معصومیت» نام دارند. اورهان پاموک نویسنده و رمان‌نویس اهل کشور ترکیه و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۶ است. پاموک از دهه 1990 به نگارش رمان و راه‌اندازی موزه با هم فکر می‌کرد. موزه معصومیت، که در رده بهترین آثار اورهان پاموک جای می‌گیرد، عاشقانه‌ای است بین کمال و فسون. پاموک در این اثر از خاطرات گذشته برای توضیح زندگی در استانبول بین سال‌های 1950 تا 2000 بهره برده است. موزه اشیای مورد استفاده شخصیت‌های کتاب را به نمایش می‌گذارد؛ هر آنچه که می‌پوشیدند، می‌شنیدند، می‌دیدند، جمع می‌کردند و در مورد آنها رویا می‌دیدند. رمان موزه معصومیت در سال 2008 منتشر و موزه در بهار 2012 افتتاح شد.

 

Image

 

چرا باید از موزه معصومیت استانبول بازدید کنیم؟ 

موزه معصومیت به چند دلیل یکی از متفاوت‌ترین موزه‌های استانبول است: 
موزه معصومیت ترکیه بر مبنای یک رمان طراحی و راه‌اندازی شده و مجموعه اشیای تصویر شده در رمان را به نمایش گذاشته است. ساختمان آن نیز بنایی مربوط به قرن 19 میلادی است. چنانچه رمان موزه معصومیت را خوانده باشید، بازدید از این موزه شما را شگفت‌زده خواهد کرد و باعث مرور صحنه‌های مختلف رمان در ذهنتان می‌شود. اینکه تصویرسازی ذهنی شما در حین خواندن رمان موزه معصومیت چقدر با واقعیتی که در حال دیدن آن هستید، نزدیک است. اما اگر رمان را نخوانده باشید، بازدید از موزه شما را به خواندن رمان ترغیب می‌کند. همچنین این موزه با میدان تکسیم فاصله زیادی ندارد و نیاز نیست مسافت و زمان زیادی را برای رسیدن به آن صرف کنید.

آنچه در موزه معصومیت استانبول می‌بینیم؟ 

موزه معصومیت دربرگیرنده هر آن چیزی است که در رمان به تصویر کشیده شده است. استانبول در دهه‌های پنجاه تا هفتاد را می‌توان در تصاویر، فیلم‌ها و اشیای به نمایش درآمده در این موزه دید. از مهمترین بخش‌های موزه معصومیت پاموک دیواری است که 4213 ته‌سیگار روی آن نصب شده و زیر هر یک متنی بیانگر رویداد یا تاریخی به چشم می‌خورد. روی دیوار دیگر موزه، مجموعه‌ای از سینمای دهه شصت و هفتاد ترکیه به نمایش درآمده که به نوعی ادای دین پاموک به سینمای ترکیه است. پاموک در انتخاب اشیا نیز تلاش کرده تا از اشیا و وسایل زندگی روزمره مردم دهه هفتاد استانبول بهره ببرد. تعدادی از اشیای خیالی تصویر شده در رمان نیز به سفارش پاموک ساخته شده‌اند تا انطباق کاملی بین رمان و موزه شکل بگیرد.

راهنمای صوتی موزه معصومیت استانبول

چنانچه به یکی از زبان‌های ترکی استانبولی یا انگلیسی مسلط هستید، در بازدید از موزه معصومیت می‌توانید از راهنمای صوتی نیز بهره ببرید. راهنمای صوتی موزه معصومیت به زبان ترکی با صدای اورهان پاموک و به زبان انگلیسی توسط پاموک و همچنین صدای گریگوری نش، مدیر هنری منطقه‌ای شورای بریتانیا و با حمایت ریچارد هامر موسیقیدان تهیه شده است. هزینه راهنمای صوتی برای هر نفر نیز 10 لیر است.

فروشگاه موزه معصومیت استانبول

موزه دارای فروشگاهی کوچک و البته مناسب برای خرید سوغات و یا یادگارهای سفر است. آیتم‌های مختلفی از جمله پوستر، کارت پستال، نشانگر کتاب، آهن‌ربا، سنجاق و ... با مفاهیم مرتبط با موزه معصومیت استانبول در اینجا قابل تهیه است. حتی نمونه‌هایی از گوشواره‌های نمادینی که شخصیت اصلی بر تن دارد به عنوان مهمترین آیتم به نمایش درآمده در موزه در اینجا به فروش می‌رسد.  

چطور به موزه معصومیت استانبول برویم؟

موزه معصومیت در سال 2012، چهار سال پس از انتشار رمان، درهای خود را به روی عموم باز کرد. این موزه در محله چوکور کومای استانبول، بین خیابان استقلال و منطقه توپخانه قرار دارد. فاصله موزه معصومیت تا میدان تکسیم نیز حدود یک کیلومتر است و با حدود 12 دقیقه پیاده‌روی که بخشی از آن از خیابان معروف استقلال می‌گذرد، به موزه خواهید رسید. 
در هر نقطه دیگر از استانبول قرار داشتید، کافی است از طریق نزدیکترین ایستگاه تراموآ استانبول، خود را به ایستگاه توپخانه برسانید و با طی مسیری 8 دقیقه‌ای به صورت پیاده به موزه معصومیت برسید. 

 

Image

 

هزینه بازدید و ساعت فعالیت موزه معصومیت استانبول

موزه معصومیت ترکیه همه روزه از ساعت 10 تا 18 باز و در روزهای دوشنبه، اول ژانویه و روز عید قربان تعطیل است.
بلیت موزه معصومیت 100 لیر قیمت دارد. این موزه همچنین برای دانشجویان و افراد بالای 65 سال تخفیف 50 درصدی درنظر گرفته است.

جاهای دیدنی استانبول در نزدیکی موزه معصومیت

میدان تکسیم استانبول: ۱.۲ کیلومتر
برج گالاتا استانبول: ۱.۱ کیلومتر
موزه پرا استانبول: ۷۰۰ متر
موزه مادام توسو استانبول: ۶۰۰ متر

 

 

منبع: https://istanbul.com/travel/the-museum-of-innocence

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر