×
آسیاب بادی؛ میراث جهانی آمستردام

آسیاب بادی؛ میراث جهانی آمستردام

کاربرد آسیاب‌های بادی هلندی

برای قرن‌ها، آسیاب‌های بادی به ساکنان هلند کمک می‌کرد تا با مشکل کمبود آب مبارزه کنند. در دوران شکوه هلند بیش از 10 هزار آسیاب بادی در این کشور وجود داشت و امروزه و بنابر گزارش یونسکو، 950 آسیاب بادی در سراسر این کشور وجود دارد. نکته‌ جالبی که در مورد آسیاب‌های بادی هلند باید بدانید اینکه سال 2017 دانش آسیاب‌های بادی هلند در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید. چنانچه علاقه‌مند دیدن این آسیاب‌های بادی در سفر به هلند هستید، نیازی نیست که از آمستردام خارج شوید؛ چراکه هشت آسیاب بادی در  آمستردام وجود دارد که می‌توانید آنها را ببینید. پس برای آشنایی بیشتر با آسیاب‌های بادی آمستردام تا انتهای این مطلب از محله گردشگری نوید گشت همراهمان باشید. 

 

1)    آسیاب بادی De 1200 Roe

آدرس: Haarlemmerweg 701
برای عموم باز نیست
این آسیاب حدود سال 1632 میلادی ساخته و برای تخلیه یک پلدر در غرب شهر آمستردام استفاده می‌شد. این آسیاب بادی به یک پمپ آب وصل بود و پس از دهه 1950 عملکرد خود را از دست داد، چراکه منطقه اطراف آن مورد ساخت و ساز قرار گرفت. این آسیاب اکنون در یک زمین کوچک بین ساختمان‌های آپارتمانی و یک بزرگراه واقع است. آسیاب بادی هنوز کار می‌کند و در صورت وجود باد کافی می‌توانید چرخش پره‌های آن را ببینید؛ با این حال ساختمان‌های اطراف جریان بهینه باد را مسدود کرده‌اند.

 

2)    آسیاب بادی De 1100 Roe آمستردام

آدرس: Herman Bonpad 6
برای عموم باز نیست
این آسیاب در سال 1674 میلادی ساخته شد. درست مانند آسیاب بادی 1200 Roe، برای تخلیه یک پولدر در آن منطقه با استفاده از پمپ نیز استفاده می‌شد. این آسیاب در سال 1757 مرمت شد و تا سال 1951 کاربری خود را حفظ کرد. این آسیاب سال‌ها در خدمت گسترش شهر آمستردام تحت برنامه توسعه باغ‌شهرهای غربی بود. سرانجام در سال 1940 از رده خارج و در سال 1965 به مکان فعلی خود منتقل شد. اکنون از آن برای تخلیه آب از پارک ورزشی Ookmeer استفاده می‌شود. 

 

 

Image

 

 

 

3)    آسیاب بادی Riekermolen آمستردام 

آدرس: De Borcht 10
برای عموم باز نیست
در سال ۱۶۳۶ به عنوان آسیاب زهکشی برای ریکرپولدر (Riekerpolder) در روستای اسلوتن (Sloten) ساخته شد. وظیفه آن در سال ۱۹۳۲ به عهده یک ایستگاه پمپاژ الکتریکی گذاشته شد. سال ۱۹۵۶ آسیاب بادی به دلیل استخراج شن و ماسه در محل آن تاحدودی از بین رفت و در سال 1961 روی رودخانه آمستل (Amstel) بازسازی شد. اگر شرایط باد مساعد باشد، آسیاب بادی همچنان برای پمپاژ آب استفاده می‌شود. 

 

4)    آسیاب بادی D'Admiraal آمستردام 

آدرس: Noordhollandschkanaaldijk 21
برای عموم باز است
سال 1792 ساخته شد و در سال‌های 1967 و 1990 مورد مرمت قرار گرفت. این آسیاب بادی آخرین بازمانده از این نوع است. این آسیاب روزهای دوشنبه برای بازدید عموم باز می‌شود و یک نمایشگاه کوچک بین ساعت 10:00 تا 15:00 نیز در آن برپاست. اگر باد کافی باشد، پره‌های آسیاب می‌چرخد. گاهی اوقات نیز تورهای گردشگری به اینجا برگزار می‌شود. 

 

5)    آسیاب بادی De Bloem آمستردام 

آدرس:  Haarlemmerweg 465 
برای عموم باز است
سال 1768 به عنوان یک آسیاب آرد ساخته شد؛ اما در سال 1877 به دلیل ساخت و ساز برچیده و در مکان فعلی آن روی پی سنگی به ارتفاع 4 متر ساخته است. این آسیاب بادی آمستردام تا سال 1960 مورد استفاده قرار گرفت و البته بیشتر با برق کار می‌کرد. اکنون فقط آسیاب بادی آمستردام در روزهای ملی هلند یعنی دومین شنبه و یکشنبه ماه می به روی عموم باز است.

 

6)    آسیاب بادی De Goyer آمستردام 

آدرس: Funenkade 5
برای عموم باز نیست
آسیاب بادی De Goyer آمستردام حدود سال 1725 به عنوان آسیاب آرد ساخته شد. بعدها و در سال 1814 به دلیل ساخت یک پادگان جدید در محل اصلی خود، آسیاب را به مکان فعلی انتقال دادند. سال 1843 یک موتور گازی در این آسیاب نصب شد و آن را تا پایان دهه 1920 فعال نگه ‌داشت. پس از بازسازی در سال 1930 و نصب تیغه‌های جدید، فعالیت آن تا دهه 1940 ادامه یافت؛ به ویژه در طول جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود نیرو. سال 1976 آسیاب بادی آمستردام مورد بازسازی قرار گرفت. این آسیاب در فاصله چند قدمی موزه دریایی آمستردام قرار دارد.

 

7)    آسیاب بادی Molen Van Sloten آمستردام

آدرس: Akersluis 10
برای عموم باز است
آسیاب اصلی اسلوتن در سال ۱۹۵۶ به مکان جدیدی منتقل شد. آسیاب بادی Molen Van Sloten آمستردام یک آسیاب جدید است که در سال ۱۹۹۰ از ترکیب یک پی آجری جدید، بدنه هشت ضلعی یک آسیاب بادی دیگر که در اصل متعلق به سال ۱۸۴۷ بود و تیغه‌های بادی جدید ساخته شد. این آسیاب در سال ۱۸۴۷ به عنوان آسیاب زهکشی پُلدر از کار افتاد و نزدیک به ۱۰۰ سال به عنوان خانه مورد استفاده قرار گرفت. سپس بار دیگر در سال ۱۹۹۰ و 2010 به عنوان آسیاب بادی تعمیر و بازسازی شد. در حال حاضر نیز کاربری خود را حفظ کرده است.
آسیاب بادی Molen Van Sloten تنها آسیاب بادی در آمستردام است که عموم مردم می‌توانند همه روزه به جز ایام تعطیل بین ساعت 10:00 تا 16:00 از آن بازدید کنند. در بخش بالایی آسیاب نیز نمایشگاهی از زندگی رامبراند برپاست. خانه‌ای در‌ نزدیکی آسیاب نیز به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.

 

 

Image

 

 

 

8)    آسیاب بادی De Otter آمستردام 

آدرس: Gillis van Ledenberchstraat 78A
برای عموم باز نیست
آسیاب بادی De Otter آمستردام سال ۱۶۳۱ به عنوان یکی از ۱۲ آسیاب بادی در حومه آمستردام ساخته شد؛ اما بیشتر آن‌ها قربانی گسترش شهر آمستردام در طول قرن‌های بعد شدند. این آسیاب بادی در سال ۱۹۲۸ تعطیل شد و به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفت. این بنا در سال ۱۹۷۷ در فهرست آثار تاریخی هلند قرار گرفت و در سال ۱۹۹۶ مرمت شد. 

 

 


منبع
https://www.amsterdam.info/windmills/
 

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر