×

آب و هوای فیلیپین

راهنمای سفر به آسیا  /  راهنمای تور فیلیپین / آب و هوای فیلیپین

فیلیپین، مجمع الجزایر آسیای جنوب شرقی، متشکل از هزاران جزیره و امتداد آن از 5 تا 20 درجه عرض شمالی، آب و هوا به طور کلی دریایی استوایی است. با فصل نسبتاً خنک از دسامبر تا فوریه، زمانی که بادهای تجاری شمال شرقی غالب می شود و یک فصل گرم، مرطوب و بارانی از ماه می تا نوامبر، زمانی که بادهای موسمی جنوب غربی غالب است. آب و هوای فیلیپین بین مارس و مه، قبل از رسیدن موسمی تابستان، گرم است‌. دمای هوا افزایش می‌یابد و به بالاترین سطح سال می‌ رسد، به ویژه در مرکز-شمال و در داخل جزایر بزرگ‌تر هوا این چنین است: بنابراین، به طور کلی خنک‌ترین ماه (یا کمترین گرما) ژانویه است، در حالی که گرمترین آن اردیبهشت است.

Image

بررسی آب و هوای فیلیپین

در شمال لوزون، توده‌های هوای خنک گاهی اوقات از دسامبر تا مارس می‌رسند، به طوری که در شب دما می‌تواند به حدود 12/15 درجه سانتیگراد (54/59 درجه فارنهایت) کاهش یابد. در جنوبی ترین جزایر، نزدیک به خط استوا، دما پایدارتر است و در تمام طول سال بالا باقی می ماند. رطوبت نسبی درآب و هوای فیلیپین  نیز تقریباً همیشه بالا است و گرما را حداقل در مناطق پست و پایین می‌آورد. برخی از مناطق (معمولاً سواحل شرقی، رو به دریای فیلیپین)، آب و هوای استوایی دارند، یعنی در طول سال بارانی است. در واقع، در طول زمستان، بادهای تجاری شمال شرقی مقادیر زیادی رطوبت را به عنوان باران در سواحل و دامنه های در معرض دید آزاد می کنند. به طور کلی، این اتفاق به ندرت در جزایر داخلی، که بیشتر سرپناه هستند کمتر در امتداد دامنه‌های غربی، جایی که زمستان فصل خشکی است، اتفاق می‌افتد.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 


در آب و هوای فیلیپین، باران‌های استوایی معمولاً به‌صورت رگبار یا رعد و برق رخ می‌دهند، مگر در هنگام طوفان‌های استوایی که می‌تواند چند روز ادامه داشته باشد و با بادهای شدید همراه باشد.
در تابستان، در سرتاسر فیلیپین باران می بارد. مناطق آب و هوایی استوایی مناطقی هستند که حتی در زمستان در آن باران می بارد، یعنی مناطقی که در معرض بادهای شمال شرقی هستند. آنها بخش شرقی جزیره لوزون، برخی از ویسایای شرقی، مانند جزیره سامار و قسمت شرقی لیته، شمال شرقی میندانائو و جزایر جنوبی کوچکتر هستند. در این مناطق، بیش از 100 میلی‌متر (4 اینچ) باران در ماه حتی در زمستان که اغلب باران‌ترین فصل است، باران می‌بارد. در واقع، این مناطق، به دلیل اینکه در معرض بادهای شمال شرقی هستند، عموماً تا حدی از بادهای موسمی تابستانی که همانطور که گفته شد از سمت جنوب غربی می‌وزد در امان هستند. در این مناطق میزان بارندگی سالانه بیش از 2500 میلی متر (98 اینچ) است، اما در بیشتر سواحل شرقی از 3000 میلی متر (118 اینچ) و در برخی موارد حتی می تواند از 4000 میلی متر (157 اینچ) نیز فراتر رود.
این مناطق فیلیپین که در طول سال بارانی هستند، صادقانه آب و هوای خوبی ندارند و جای تعجب نیست که شهرهای بزرگ را در اینجا پیدا نخواهید کرد.
کمترین بارندگی بسته به منطقه متفاوت است و با گذشت هفته ها از شمال به جنوب پیش می رود: در لگازپی (جزیره لوزون)، میزان بارندگی از مارس تا مه به زیر 200 میلی متر (8 اینچ) در ماه می رسد، در حالی که در بورونگان (جزیره سامار) )، این از ژوئیه تا سپتامبر اتفاق می افتد.

Image

آب و هوای فیلیپین در جنوبی ترین جزایر (باسیلان، سولو، تاوی-تاوی) که در شمال بورنئو قرار دارند، باید در منطقه آب و هوای استوایی قرار گیرند، یعنی جایی که حتی در زمستان در آن باران می بارد، اما از آنجایی که در این فصل باران زیاد نمی بارد. می توانید از فوریه تا آوریل و حتی از ژوئن تا سپتامبر، زمانی که به طور متوسط یک روز در میان باران می بارد، از آنها دیدن کنید.

در سایر مناطق، آب و هوای فیلیپین را می توان به عنوان آب و هوای گرمسیری تعریف کرد، زیرا می توان فصل خشک را شناسایی کرد که معمولاً از فوریه تا آوریل طول می کشد، اما در مناطق محافظت شده حتی در دسامبر و ژانویه باران ها نادر است. فصل خشک در قسمت غربی (منطقه آبی) بیشتر مشهود است، در حالی که در قسمت مرکزی (منطقه سبز) کمتر مشهود است، اما همچنان وجود دارد. در مقابل، بادهای موسمی تابستان به طور کلی در بخش غربی شدیدتر است.
در این منطقه، بزرگترین شهرهای فیلیپین یافت می شود که از پایتخت، مانیل شروع می شود.

Image

باطنس و بابویان

شمالی ترین جزایر (باتانس و بابویان) در شمال، تقریباً در استوایی واقع شده اند. در زمستان، آنها تحت تأثیر توده‌های هوای خنک قاره آسیا قرار می‌گیرند، بنابراین هوا از دسامبر تا فوریه بسیار خنک است و میانگین آن در حدود 24/25 درجه سانتیگراد (75/77 درجه فارنهایت) است.
گاهی اوقات، از دسامبر تا فوریه، آب و هوای فیلیپین ممکن است کمی خنک باشد، کمینه ها در حدود 15 درجه سانتیگراد (59 درجه فارنهایت) و بیشینه ها در حدود 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) یا حتی کمی کمتر از آن.

منطقه شهری مانیل و کوئزون سیتی به دلیل قرار گرفتن در ساحل در موقعیت بهتری قرار دارد و به همین دلیل مقداری نسیم می‌وزد، اما از آنجایی که یک شهر بزرگ است، به اصطلاح اثر جزیره گرمایی شهری مشهود است. علاوه بر این، مانیل در خلیج واقع شده است، در حالی که در جنوب شرقی خلیج Laguna de قرار دارد که رطوبت بیشتری را فراهم می کند.
در مانیل و شهر کوئزون، در تمام طول سال گرم است، زیرا حداکثر دما حتی در زمستان حدود 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) است.
میزان تابش آفتاب در مانیل در دوره خشک بهتر است، در حالی که در فصل بارانی، خورشید به طور متوسط چند ساعت در روز می تابد.
در نزدیکی مانیل نیز، دریا در تمام طول سال گرم است، با تغییرات ماه به ماه کمتر از شمال.
بهترین ماه‌ها برای بازدید از مانیل ژانویه و فوریه هستند، زیرا در دوره خشکی کمترین گرما را دارند.

مطالب مرتبط : 

هتل های فیلیپین
واکسن های مورد نیاز قبل از سفر به فیلیپین
خطرات احتمالی برای گردشگران در فیلیپین
اجاره اتومبیل در فیلیپین
خدمات بانکی و مالی برای گردشگران در فیلیپین
وسایل ضروری برای سفر به فیلیپین
پروازها از ایران به فیلیپین
ویزای توریستی فیلیپین
فصول مناسب سفر به فیلیپین

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر