×

زبان بومی و دین مردم بالی

راهنمای سفر به آسیا /  راهنمای سفر به بالی /   زبان بومی و دین مردم بالی

بیشتر تصویر دنیای خارج از اندونزی بر اساس بالی است که یک مقصد اصلی گردشگری در جهان است. با این حال، فرهنگ بالی بسیار متفاوت از جریان اصلی ملی است، به ویژه در مذهب هندو-آنیمیست منحصر به فرد آن. کتیبه‌های قرن نهم و دهم پس از میلاد، ظهور پادشاهی‌های بالی را ثبت می‌کنند که بعداً تحت سلطه جاوه‌ ها قرار گرفتند. در قرن شانزدهم، پادشاه باتو رنگگونگ از گلگل، بالی را متحد کرد. نظم اجتماعی و مذهبی که در آن زمان برقرار بود تا امروز ادامه دارد.  در این مطلب زبان بومی و دین مردم بالی را بررسی خواهیم کرد. پول گردشگران بالی را به یکی از ثروتمندترین مناطق اندونزی تبدیل کرده است که هم فرهنگ سنتی را ترویج و هم تحریف می کند.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

جزیره بالی 2243 مایل مربع (5808 کیلومتر مربع) را پوشش می دهد که کمی بزرگتر از ایالت دلاور است. با این حال، جمعیت سه میلیونی آن سه برابر جمعیت دلاور است. این جزیره دارای زنجیره ای ناگسستنی از شرق به غرب از آتشفشان ها و یک دشت باریک در امتداد ساحل شمالی است. مجموعه ای از دره ها از جنوب تا اقیانوس هند امتداد دارند.

Image

زبان بومی مردم بالی

بالیایی ها به یک زبان استرالیایی صحبت می کنند که نزدیک ترین خویشاوند آن ساساک، زبان لومبوک است. اگرچه اکنون آنها به طور فزاینده ای از حروف لاتین استفاده می کنند، خط سنتی آنها نسخه ای متمایز از الفبای جاوه ای بود.

زبان بالی دارای سیستم سطوح ادب است. زبان عالی (تینگی) فقط با کشیشان برهمانا صحبت می شود. سطح متوسط (مادیا) یا تصفیه شده (هالوس) برای مخاطب قرار دادن افراد دارای موقعیت اجتماعی بالا، افراد مسن یا والدین فرد استفاده می شود. سطح پایین (rendah) یا معمولی (biasa) برای صحبت با کسانی است که آنها را دارای موقعیتی برابر یا پست می دانند.

یکی از راه های متداول اشاره به بزرگسالان با نامی است که آنها را در رابطه با یک فرزند یا نوه مشخص می کند،  بالی ها نیز رسم دارند نام ها را بر اساس ترتیب تولد تعیین می کنند. به عنوان مثال، در خانواده های سودرا، اولین فرزند نام "وایان" را دریافت می کند. دوم، "ساخته شده"؛ سوم، «نیومن»؛ چهارم، "کتوت"؛ و پنجمین «پوتو».

 

دین مردم بالی

برخلاف اکثریت قریب به اتفاق مردم اندونزی، بالی ها مسلمان نیستند، بلکه هندو هستند (به جز اقلیت های کوچک مسیحی و بودایی).زبان بومی و دین مردم بالی  هندوئیسم است، آنها مدل هندی را با عناصر دین بومی ترکیب می کند. هدف اعمال مذهبی آنها حفظ تعادل بین نیروهای خیر و شر است. بنابراین، مردم بالی هم به خدایان و هم به شیاطین هدیه می دهند. آنها طیف وسیعی از موجودات ماوراء طبیعی، از جمله شیاطین، ارواح اجدادی، و الوهیت هایی مانند خدای خورشید Surya و الهه برنج Dewi Sri را می شناسند. هر یک از هزاران معبد در بالی اودالان یا جشنواره مخصوص به خود را جشن می گیرند که معمولاً سه روز طول می کشد.

جشنواره Galungan یک جشنواره ده روزه است که در سراسر جزیره جشن گرفته می شود. خدایان و اجداد خدایی شده دعوت شده اند تا از بهشت فرود آیند. پنجور - میله‌های بامبوی بلند و تزئین شده - در جلوی هر خانه و معبد بلند شده است تا باروری را نشان دهد. تعطیلات Eka Dasa Rudra تعطیلاتی است که هر 100 سال یک بار اتفاق می افتد. (آخرین بار در سال 1979 بود.) این شامل چندین هفته مراسم در معبد عالی بالی، Besakih، در دامنه Gunung Agung است. هدف این است که کل جهان را با از بین بردن یک عنصر آشفته به نام رودرا پاکسازی کنیم.

 

جدا از زبان بومی و دین مردم بالی، جامعه بالی به چهار کاست یا طبقات اجتماعی تقسیم می شود: برهمانا، ساتریا، ویسیا و سودرا. هنگام شروع مکالمه با فردی با موقعیت اجتماعی بالا، افراد به او تعظیم می کنند. در حالی که کودکان و افرادی که در نردبان اجتماعی پایین ترند، به سادگی سر تکان می دهد. با گفتن nggih (یک «بله» محترمانه) یا با سکوت، نصیحت، راهنمایی یا انتقاد را دریافت می کنید. اشاره فروتنانه به شخص، دارایی یا دستاوردهای خود برای گفتگوی مؤدبانه ضروری است.

بین نوجوانان جنس مخالف، فقط چت کردن در غرفه های مواد غذایی در حضور دیگران تعامل قابل قبولی است.

 

شرایط زندگی در بالی

خانواده های بالیایی معمولا در یک مجتمع مسکونی مشترک زندگی می کنند که در آن گروهی از برادران و خانواده های مربوطه در آن زندگی می کنند. در داخل آن، که در اطراف یک حیاط مرکزی جمع شده اند، ساختمان های جداگانه ای برای پخت و پز، نگهداری برنج، نگهداری خوک ها و خواب وجود دارد. هر مجتمع دارای زیارتگاه است. آلاچیق کاهگلی (عدل) برای مجالس و مراسم آماده است. آلاچیق دیواری (بال داجا) میراث خانوادگی را ذخیره می کند. از آب رودخانه ها برای توالت و حمام کردن استفاده می کنند.

Image

زندگی خانوادگی

ازدواج بین اعضای کاست های مختلف در حال حاضر رایج است. اکثر زوج های تازه ازدواج کرده در محوطه داماد می مانند. خانواده‌ها شامل پسران متاهل و خانواده‌هایشان می‌شوند تا زمانی که بتوانند خانواده خود را ایجاد کنند. حداقل یک پسر باید برای مراقبت از والدین در دوران پیری نزدیک آنها بماند.در خانواده تقسیم کار مشخص است. زنان در بازارها خرید و فروش می‌کنند، آشپزی می‌کنند، می‌شویند، از خوک‌ها مراقبت می‌کنند و نذری تهیه می‌کنند. مردان برای بنجار (سازمان جامعه) کار می کنند، ادویه و گوشت برای جشن ها آماده می کنند، در ارکسترها می نوازند، در جنگ خروس ها شرکت می کنند و همگی در جشن ها شرکت می کنند.

مطالب مرتبط : 

بهترین زمان سفر به بالی
معرفی غذاهای محلی بالی
بهترین رستوران ‌های بالی

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر