×

جشن آب تایلند

مردمان هر کشور آداب و رسوم و فرهنگ مخصوص به خود دارند و این تمایز انسان ها با یکدیگر موجب زیبایی و جذابیت است. گاهی اوقات بر اساس آداب و فرهنگ مردم، رسم و رسوم جالب و جذابی نیز برگزار می شود. تایلند هم به عنوان یک کشور با آداب و فرهنگ ویژه دارای جشنواره ها و فستیوال های گوناگونی است که یکی از آنها به جشن آب تایلند معروف است. این جشن به مناسبت آغاز سال نو تایلند و بین روزهای سیزدهم تا پانزدهم ماه آوریل برگزار می شود. 
بسیاری از گردشگران و مسافران در سراسر دنیا، برنامه سفر خود را برای زمان جشن آب در تایلند تنظیم می کنند؛ چرا که این فستیوال بسیار جذاب و دوست داشتنی است. شما می توانید با شرکت در جشن آب بازی با مردم بیشتری ارتباط برقرار کنید و با فرهنگ و رسوم آنها آشنا شوید. در این مراسم مردم بسیاری به خیابان ها و کوچه ها می آیند و با وسایل مختلف از قبیل سطل و آب پاش و تفنگ آبی روی خود و یکدیگر آب می ریزند. 
شما هم اگر برای بهار قصد مسافرت به تایلند را دارید و می خواهید در مورد جشن آب مردم تایلند اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا آخر مقاله حاضر را بخوانید. 

جشن آب تایلند

 

معرفی جشن آب تایلند 

جشن آب در کشور تایلند یک جشنواره قدیمی مربوط به قبل از سال 1940 میلادی است. این فستیوال در بین مردم بومی و محلی به نام “Songkran” شناخته می شود. واژه Songkran از یک کلمه در زبان سانسکریت گرفته شده که به معنای «حرکت ستارگان» است. در واقع با این حرکت نمادین شروع فصل بارش باران را به یکدیگر نوید می دهند. کشاورزان برنج کار با شروع این فصل کاشت برنج را آغاز می کنند؛ چرا که کاشت این دانه مفید به آب فراوانی نیاز دارد. 
جشن آب تایلند اغلب بین سه تا هفت روز ادامه دارد. لازم به ذکر است که این فستیوال با خانه تکانی و تمیز کردن معابد همراه است. (به نوعی در دو کشور ایران و تایلند در برخی رسوم سال نو مشترکاتی دیده می شود.) روز اول فستیوال آب در تایلند به سالمندان اختصاص دارد و روز ملی آنان است. در این روز مردم به معابد و بتکده ها می روند و بر سر کاهنان سالمند بودایی آب می ریزند. آنها در این روز حتی روی تصاویر بودا نیز آب معطر می ریزند. 
روز دوم روز ملی خانواده نامیده می شود و در آن اعضای خانواده صبح زود بیدار شده و کاهنان بودایی را در شستشوی معابد یاری می دهند. همچنین در این روز به دیدن بزرگان خانواده می روند و بر سر آنها نیز آب می ریزند. روزهای بعدی مربوط به جشن و شادی و آب بازی مردم کوچه و بازار است. جالب است بدانید که تاریخ جشن آب تایلند در گذشته بر طبق ماه های قمری برگزار می شد و به همین جهت زمان آن در هر سال تغییر می کرد؛ ولی امروزه برگزاری این فستیوال هیجان انگیز بر اساس ماه های میلادی است. یکی از ویژگی های خوب جشنواره آب این است که در تمام طول برگزاری این فستیوال، خبری از دعوا و بی احترامی نیست و مردم با یکدیگر شادی کرده و سال نو را آغاز می کنند. 

فلسفه برگزاری جشن آب در تایلند

یک ضرب المثل ایرانی می گوید: آب روشنایی است. این اعتقاد ما است که آب موجب پاکی و برکت می شود. در واقع مردم تایلند نیز همین اعتقاد دارند. تایلندی ها بر اساس این اعتقاد و به طور سمبلیک آب را به سر و روی خود و افراد دیگر می ریزند تا موجب برکت شود. این حرکت نمادین در اول هر سال انجام می شود و مردم با امید خیر و برکت و روزهای پربارش، سال جدید را شروع می کنند. به طور کلی جشن Songkran به سبب دور شدن بدبختی و ناراحتی از جامعه و به وجود آمدن برکت، پاکی و باروری برگزار می شود. 

مردم تایلند به چند روش جشن آب را برگزار می کنند؟

مردم به سبب شادی و تفریح بیشتر در سال نو به روش های گوناگونی خود و دیگران را شاد می کنند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • در خیابان ها و کوچه ها جمع می شوند و با وسایل مختلف مانند: شلنگ، سطل، آب پاش و تفنگ آبی روی یکدیگر آب می ریزند.
  • خوانندگان مشهور و معروف کشور در سطح شهرها موسیقی های زنده اجرا می کنند.
  • مردم به صورت دسته جمعی خدایان بودایی را می شویند و استحمام می کنند.
  • مردم بومی و محلی جمع می شوند و نمایش های طنز و بامزه را اجرا می کنند.
  • فیل های رنگ شده را به خیابان ها می آورند و مردم به آنها آب می پاشند. 
  • خمیر رنگی به صورت و لباس یکدیگر می مالند که البته به راحتی پاک می شود. 
  • تایلندی ها نخ هایی به نام «سای سین» به مچ دستان یکدیگر گره می زنند. (رسم مردم تایلند در مورد سای سین این است که نباید آن را باز کنید تا خود به خود پاره شود و این نخ خوش شانسی می آورد.)
  •  مردم بومی لباس های روشن یا رنگارنگ و گلدار می پوشند.

فلسفه برگزاری جشن آب بازی در تایلند

چگونگی برگزاری جشن آب بازی تایلند در شهرهای مختلف 

چنانچه گفتیم بسیاری از گردشگران زمان سفر به تایلند را به گونه ای تنظیم می کنند که با جشن آب در آن کشور هماهنگ شود. بنابراین این افراد بهتر است از چگونگی برگزاری شهرهای مختلف آگاهی داشته باشند. به همین جهت در ادامه درباره چگونگی این جشن ها صحبت می کنیم. 

تور جشن آب تایلند در بانکوک

جشن آب در شهر بانکوک به این صورت برگزار می شود که همه اعضای خانواده و دوستان و آشنایان در خیابان جمع می شوند. در این روز کسانی که از یکدیگر کدورت دارند با هم آشتی می کنند. به طور کلی در این شهر جشنواره آب با شکوه و پرهیجان است و همه مردم دست از کار می کشند و فقط به تفریح و بازی می پردازند. کارمندان مرخصی می گیرند؛ مغازه داران مغازه های خود را تعطیل می کنند و به طور کلی همه کسب و کارها تعطیل است؛ اما خدمات توریستی و مراکز گردشگری باز هستند.  
شما می توانید در جشن Songkran خیابان “Silom” را در شلوغ ترین حالت خود ببینید. مردم در این روزها به این خیابان می روند و یکدیگر را با وسایل گوناگون خیس می کنند. هیچ وسیله نقلیه ای در این خیابان تردد نمی کند و مردم با اپلیکیشن “Grap” می توانند به خیابان Silom بروند. 
یکی دیگر از خیابان های بانکوک که به عنوان خیابان اصلی در هنگام فستیوال آب محسوب می شود، خیابان “Khao San” است. در تمام روزهای جشن، مردم در سراسر خیابان «خائو سان» به مبارزه و نبرد با آب مشغول هستند به طوری که اگر در جشن آب در تایلند به خیابان خائو سان بروید چاره ای جز خیس شدن ندارید. 

چگونگی برگزاری فستیوال آب در پوکت

یکی دیگر از شهرهای مهم در هنگام جشن آب تایلند شهر پوکت است. در این شهر مردم بومی و توریست های بسیاری در خیابان ها جمع می شوند و با اسلحه های آب پاش و سطل و قوطی های آب منتظر شروع مراسم می شوند. ساحل «پاتونگ» به عنوان اصلی ترین منطقه شهر پوکت در جشن «سونگکران» است. در روزهای جشن و در کنار ساحل پاتونگ دورهمی های فراوانی مشاهده می شود و این دورهمی ها با اجرای موسیقی زنده و رقص های محلی همراه است. 
یکی از نقاط مناسب جهت شرکت در جشن آب تایلند خیابان «بانگلا» است. برخی از توریست ها از حجم سروصدای مناطقی مانند ساحل پاتونگ خسته می شوند. پیشنهاد ما به این افراد، رفتن به مناطق دیگر شهر پوکت نظیر: «کاتو»، «راوای» و حتی مرکز شهر است. شما می توانید به این مناطق بروید و در کنار مردم محلی دیگر و سایر گردشگران اوقات خوشی را بگذرانید. در شب ها نیز کلوپ های شبانه و مناطق مختلف شهر برای خوشگذرانی و تفریح مهیا هستند. 

شهر «چیانگ مای» در جشن آب چه حال و هوایی دارد؟

شهر چیانگ مای یکی دیگر از گزینه های مناسب برای حضور در جشن آب است. در هنگام فستیوال Songkran در چیانگ مای نیز تفریح و بازی به اوج خود می رسد. افراد در سنین مختلف به خیابان ها می آیند و تجربه منحصر به فرد شما در آنجا شکل می گیرد. نقطه اوج فستیوال آب بازی در شهر، سمت دروازه “Tha Pae” است. افراد به دروازه «تا پائه» می روند و انواع و اقسام خوراکی های مخصوص کشور تایلند را خریداری کرده و میل می کنند. به این ترتیب می توان لذت تفریح و خوشگذرانی را به بالاترین درجه رساند.
یکی از سنت های قدیمی که در فستیوال آب تایلند برگزار می شود، حمل مجسمه های بودا در طول خیابان های اصلی شهر است. این مجسمه ها با عبور از بین مردم با آب های معطر شستشو می شوند. در Songkran فیل های رنگ شده را نیز به خیابان ها می آورند. آب توسط فیل ها نیز به سر و روی مردم پاشیده می شود و مردم هم با پاشیدن آب به فیل ها شادی را با آنها تقسیم می کنند. به عقیده برخی از گردشگران بهترین گزینه برای شرکت در جشنواره آب، شهر چیانگ مای تایلند است. 

روز جشن آب بازی تایلند چه می گذرد؟

یکی دیگر از شهرهای مناسب جهت مراسم جشن آب تایلند شهر پاتایا است. این شهر توریستی به سبب جاذبه های فراوانی که دارد مردم از سراسر جهان به آن سفر می کنند. مردم در روزهای برگزاری فستیوال بهترین اوقات خود را سپری کرده و شادی می کنند. خیابان ها مملو از جمعیت بوده و فرصت خوبی برای آشنایی با یکدیگر و همچنین آشتی کنان است. برخی از توریست ها و مسافران، تور جشن آب تایلند را در شهر پاتایا می گذرانند. 
یکی از تفریحاتی که مردم در این روزها دارند، پاشیدن کف و خمیرهای رنگی به یکدیگر است. این مواد با توجه به بی ضرر بودن موجب خنده و شادی بیشتری می شود. یکی از نکات جالب و بسیار نادر جشنواره آب بازی تایلند در همراهی مسئولین با مردم است. به عبارت دیگر مسئولین و دولتمردان جدای از مردم نیستند و در این شادی با مردم شرکت می کنند. 

زمان جشن آب تایلند و قوانین آن چگونه است؟

هر بازی قوانین خاص خود را دارد و به همین ترتیب فستیوال آب بازی در تایلند هم دارای قانون های ویژه ای است که در این بخش به آنها می پردازیم.

  • آب های مورد استفاده باید تمیز و با درجه حرارت عادی باشد. آب بسیار سرد یا بسیار گرم بر خلاف مقررات و به عبارت دیگر بازی ناجوانمردانه است.
  • آب را به چشمان و صورت افراد نپاشید و سعی کنید نشونه گیری شما به سمت دست و سینه افراد باشد. 
  • به برخی از افراد مانند: زنان باردار، بچه ها و راهب ها نباید آب بپاشید. 
  • ساعت معمول برای سونگکران از 8 صبح تا 8 شب است؛ بنابراین بعد از غروب آفتاب نباید به کسی آب بپاشید. 
  • لباس هایتان را نباید از تن خارج کنید این کار در هنگام برگزاری جشن نادرست است و در صورت دیده شدن توسط پلیس دستگیر می شوید. 

جشن آب تایلند در بانکوک چگونه برگزار می شود؟

برخی از بایدها و نبایدها برای شرکت کنندگان در جشن آب بازی تایلند

حال که با قوانین جشنواره آب آشنا شدیم بهتر است نکات دیگر سونگکران را نیز بدانیم:

  • در روز فستیوال و برای شرکت در جشن آب تایلند لباس های سبک به تن کنید؛ چرا که لباس های ضخیم و سنگین در اثر خیس شدن سنگین تر می شوند و احساس ناراحتی می کنید. از پوشیدن دمپایی های لیز نیز خودداری کنید.
  • مردم بومی برای پاشیدن آب به سمت افراد خارجی اجازه می گیرند؛ بنابراین به راحتی می توانید از جشن لذت ببرید.
  •  مراقب سالمندان و کودکان باشید تا در میان ازدحام جمعیت آسیب نبینند.
  • جهت رزرو تور جشن آب بازی تایلند از چند هفته قبل اقدام کنید؛ زیرا در ایام برگزاری Songkran ازدحام جمعیت گردشگران زیاد است. 
  • هدیه بردن برای معابد تایلند موجب انس و الفت با مردم آن سرزمین می شود. 
  • پیشنهاد می شود تبریک سال نو را به زبان تایلندی (Sawadee Pi Mai) بیاموزید ؛ زیرا که گفتن آن از زبان شما موجب خوشحالی و شادی مردم تایلند می شود. 
  • پول و مدارک شناسایی خود را همراه نبرید یا در صورت ضرورت آنها را درون کیف های ضد آب قرار دهید. 

جشن سال نو در شهرهای کوچک تایلند

در هنگام برگزاری جشن آب تایلند در شهرهای کوچک این کشور نیز جشن های سال جدید برگزار می شود که اغلب به صورت آب بازی نیست. پس اگر به دنبال آشنایی با رسم و رسومات دیگر مردم تایلند در هنگام سال نو هستید؛ می توانید برخی از روزها را به شهرهای کوچک سفر کنید. یکی از گزینه های مناسب جهت دیدن آداب و رسوم سال نو، شهر «آیسال» تایلند است که در شمال شرقی آن قرار دارد. 
البته لازم به ذکر است که سونگکران در بین مردم جهان از محبوبیت و شهرت بسیار بالایی برخوردار است و اغلب گردشگران به جهت لذت بردن در این جشن به تایلند سفر می کنند. شهرت و محبوبیت جشنواره آب به قدری زیاد است که این جشنواره در کشورهای دیگری مثل: لائوس، کامبوج، برمه و همینطور کشورهای نواحی شرقی آسیا نیز برگزار می شود. 

افسانه ای در مورد جشن آب در تایلند

افسانه ای در مورد سونگکران گفته می شود که به طور خلاصه به این صورت است:
یک پسر بچه و یک خدای باستان بر سر حل معمایی شرط بندی می کنند. شرط آنها برای حل معما از دست دادن سر بازنده است. پسر بچه شرط را می برد و خدای باستان باید سرش را از دست بدهد. به دلیل اینکه بریدن سر خدا و افتادن آن روی زمین برای زمینیان مصیبت به بار نیاورد، سر بریره شده توسط دختران خدا به کوستانی به نام «مرو» برده می شود و در آن مکان قرار می گیرد. در زمان خاصی از سال، تابش خورشید در مرو تغییر می کند و این تاریخ بر اساس سال قمری است. 
در تایلند این تاریخ را سونگکران می گویند و جشن می گیرند. اما امروزه این تاریخ تغییر کرده و به سال نو تایلند تبدیل شده است. 

قیمت تور جشن آب تایلند

بسیاری از گردشگران و توریست ها سفر خود را به کشور تایلند همزمان با جشن آب تایلند قرار می دهند. به همین جهت برخی از آژانس های مسافرتی تورهای ویژه ای برای این زمان در نظر می گیرند. تور جشن آب در تایلند یکی از این تورهای جالب است که توسط بسیاری از توریست ها خریداری می شود. اگر شما هم به دیدن این مراسم علاقمند هستید و از خیس شدن لذت می برید یکی از این تورهای مسافرتی جشن آب بازی تایلند را خریداری کنید. این تورها در شهرهای مختلف برگزار می شود. 
قیمت تورهای سونگکران با یکدیگر متفاوت است. اغلب تورهایی که قبل از موعد مقرر رزرو می شوند ارزان تر از تورهای نزدیک به فستیوال است. شما هم می توانید تور جشن آب ارزان تایلند را از قبل رزرو کنید. 

جشن آب بازی تایلند یکی از آداب و رسوم مردم تایلند است که در بین مردم جهان شهرت و محبوبیت بالایی دارد. در این مراسم مردم به معابد می روند و آنها را شستشو می دهند و تمیز می کنند. مردم به صورت دسته جمعی راهبان بودایی و مجسمه های بودا را با آب معطر خوشبو و پاکیزه می کنند. به دیدن بزرگان خانواده می روند و آب را به امید برکت، روی سر آنها می ریزند. مردم بومی و توریست ها به خیابان ها و کوچه ها می آیند و با وسایل مختلف مانند: سطل، تفنگ آبی و شلنگ به یکدیگر آب می پاشند.
فیل های رنگی را به خیابان ها می آورند و با خرطوم آنها بر سر مردم آب می ریزند. مجسمه های بودا را در خیابان ها حمل می کنند و مردم بر سر آنها آب معطر می ریزند. مردم با لباس های روشن یا گلدار در این روز ظاهر می شوند و شادی و نشاط سال نو را با یکدیگر تقسیم می کنند. پودرها و خمیرهای رنگی نیز در این روزها به همدیگر مالیده می شود. جشن آب تایلند اغلب در شهرهای بزرگ برگزار می شود ولی در شهرهای کوچک مردم همان رسوم سال نو را اجرا می کنند. 
قوانین مختلفی برای Songkran وجود دارد از قبیل: نپاشیدن آب به راهبان، زنان باردار و بچه ها و نپاشیدن آب بعد از غروب آفتاب به افراد دیگر. 

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر