×
آنتونی گائودی کیست

آنتونی گائودی کیست

آنتونی گائودی (Antoni Gaudí) از معروفترین چهره‌های جنبش مدرنیسم در معماری جهان، معماری اسپانیایی و اهل بارسلون است. اهمیت معماری گائودی تا جایی است که هفت اثر از مجموعه آثار این معمار شهیر اسپانیایی در سال 1984 و 2005 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

میراث جهانی گائودی در بارسلون

آنتونی گائودی (Antoni Gaudí) از معروفترین چهره‌های جنبش مدرنیسم در معماری جهان، معماری اسپانیایی و اهل بارسلون است. نام گائودی به نام اسپانیا به ویژه شهر بارسلون گره خورده است و بناهایی که یادگاری از هنر این معمار صاحب سبک اسپانیایی هستند، هرساله گردشگران بی‌شماری را به این کشور می‌کشانند.  گائودی که در 25 ژوئن سال 1852 میلادی متولد شده است، از همان جوانی مسیر خود را در رشته معماری انتخاب کرد و چنان موفق بود که از مهره‌های تاثیرگذار در جنبش مدرنیسم منطقه کاتالان به شمار می‌رود. گائودی در خلق آثار معماری مدرن، شیوه‌ای منحصر به فرد را پیش گرفت و به این ترتیب تعدادی از خیالی‌ترین بناها را در ایالت کاتالان اسپانیا آفرید. بخشی از جاهای دیدنی بارسلون به آنتونی گائودی اختصاص دارد که شناسایی آنها نیز چندان سخت نیست. معماری خلاقانه و عجیب ویژگی بارز آثار گائودی است که در گشت و گذار در بارسلون به طور حتم با آن‌ها مواجه خواهید شد. اهمیت معماری گائودی تا جایی است که هفت اثر از مجموعه آثار این معمار شهیر اسپانیایی در سال 1984 و 2005 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. به منظور آشنایی با میراث جهانی گائودی تا انتهای این مطلب از مجله گردشگری نوید گشت همراهمان باشید. 

 

خرید تور اسپانیا

 

1)    پارک گوئل (Park Güell)

پارک گوئل را که بین سال‌های 1900 تا 1914 میلادی ساخته شده، باید دنیایی رنگارنگ و موز‌ه‌ای جذاب در فضای باز دانست که هیچ خط راستی در طراحی آن دیده نشده است. این باغ بزرگ، مجموعه‌ای از ساختمان‌های دیدنی از جمله خانه گائودی را در برمی‌گیرد که در طراحی نمای بیشتر آنها از تکه کاشی‌های نامنظم استفاده شده است. پارک گوئل دارای دو بخش است؛ یکی منطقه بازدید رایگان و دیگری مرکز تاریخی پارک. بخش تاریخی تنها پنج درصد از کل پارک را فرا گرفته و شبیه موزه روبازی از آثار گائودی است. سرسرای ستوندار، سکوی تماشا، موزه‌خانه گائودی و فضای سبز از بخش‌های این پارک است.  

2)    پالائو گوئل (Palau Güell)

«پالائو گوئل» یا همان «کاخ گوئل» از نخستین آثار گائودی در بارسلون است که به سفارش اوزبی گوئل سرمایه‌‌دار اسپانیایی ساخته و در سال 1888 افتتاح اولیه آن صورت گرفت؛ این بنا طی سال‌های بعد تکمیل شد. از ویژگی‌های این بنا دودکش‌های منحصر به فرد آن است؛ تعداد 20 دودکش که با تکه‌های کوچک سرامیک پوشیده شده‌اند؛ تکنیکی که در تعدادی از آثار گائودی دیده می‌شود. پالائو گوئل قرار بود مکانی برای برگزاری جلسات و گردهمایی‌های طبقه‌ی بورژوا و همچنین مرکز فرهنگی و اجتماعی و محل اقامت خانواده‌ اوزبی گوئل باشد. آخرین بازسازی این خانه در سال 2017 میلادی انجام شد.

3)    کازا میلا (La Pedrera-Casa Milà)

ظاهر ساختارشکن کازا میلا این بنا را نه فقط به یکی از مشهورترین بناهای تاریخی بارسلون و کشور اسپانیا بلکه به یکی از جذاب‌ترین بناهای دنیا تبدیل کرده است. گائودی بنای کازا میلا را به سفارش تاجر اسپانیای به نام پدرو میلا در سال 1912 میلادی طراحی و احداث کرد. گائودی در طراحی نمای بیرونی و همچنین اسکلت‌بندی بنای 9 طبقه کازا میلا مبتکرانه عمل کرده است، به طوری که هر طبقه از بنای ساختمان طراحی متفاوتی دارد. نمای بیرونی کازا میلا از ساختاری موجی‌شکل برخوردار همچون سنگی صیقل خورده و نمای داخلی نیز اعجاب‌انگیز است.

4)    کازا ویسنس  (Casa Vicens) 

اولین پروژه مهم آنتونی گائودی خانه‌ای به نام کازا ویسنس است که گائودی کار طراحی و ساخت آن را بین سال 1883 تا 1888 میلای انجام داد. گائودی در طراحی این خانه از معماری اسلامی میز بهره گرفته است و استفاده از کاشی‌های شکسته در طراحی نما نیز از دیگر ویژگی‌های اثر آنتونی گائودی است. استفاده از کاشی شکسته در طراحی نما نیز به این دلیل است که صاحب خانه مالک کارخانه سرامیک بود.

5)    ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia) 

ساگرادا فامیلیا که از بلندترین سازه‌های مذهبی جهان به شمار می‌رود، ترکیبی از سبک گوتیک و سبک ابداعی گائودی را به نمایش گذاشته است. این بنا که ساخت آن همچنان ادامه دارد، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال 2026 به بهره‌برداری خواهد رسید. گائودی این بنا را با هدف ترویج عقاید مسیحیت از طریق معماری و زیبایی‌های آن طراحی و ساخت آن را آغاز کرد. این بنا دارای 18 برج است و نمای بنا و ارتفاع زیاد آن در کنار طراحی خاص برج‌ها حس عروج به سوی پروردگار را به نمایش می‌گذارد.

6)    کازا باتیو (Casa Batllo)

کازا باتیو یک خانه رنگارنگ رویایی و دارای نمایی مزین به شیشه‌ و سرامیک است. این ساختمان در فاصله سال‌های 1904 تا 1906 میلادی ساخته شده و ویژگی بارز این بنا طراحی نمای بیرونی آن است. مردم اسپانیا به این خانه، خانه استخوان‌ها می‌گویند که این موضوع به ساختار بنا مربوط می‌شود. در طراحی نمای ساختمان از موزاییک و شیشه به صورت موج‌دار استفاده شده است. در ساخت این بنا ترکیب نور و رنگ کاملا محسوس است. 

7)    کولونیا گوئل (Colònia Güell)

آخرین اثر گائودی در فهرست میراث جهانی یونسکو، کلیسای کولونیا گوئل و سرداب آن است که کار ساخت آن در سال 1898 میلادی آغاز و در سال 1914 میلادی به پایان رسید. این کلیسا در حومه شهرک سانتا کلما د سرویو در نزدیکی بارسلون قرار دارد. کلیسا دارای دو بخش دخمه یا سرداب و نمازخانه است. سرداب در فاصله سال‌های 1908 تا 1915 میلادی ساخته شده و دارای سقفی هندسی و ستون‌هایی آجری است. نمازخانه نیز به عنوان بخش مهم کلیسا دارای نقوشی مشابه نقاشی‌های کلیسای ساگرادا فامیلیا است. 

 

سفر به اسپانیا

 

 

برای سفر به اسپانیا به صفحه تور اسپانیا نوید گشت مراجعه نمایید. 

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر