×

میدان کنکورد پاریس

راهنمای سفر به اروپا  /   راهنمای سفر به فرانسه /  راهنمای سفر به شهر پاریس /  میدان های پاریس    /   میدان کنکورد پاریس

میدان کنکورد از میدان ‌های مشهور شهر پاریس به شمار می رود که در  انتهای شرقی خیابان شانز الیزه واقع می باشد.  این میدان در گذشته به نام لوئی پانزدهم معرفی می گردید. در طول انقلاب اول فرانسه و در دوره معروف به ترور دستگاه مشهور گیوتین در این میدان نصب شده است. سر بسیاری از مردم در آن زمان همچون آنتوان لاوازیه کاشف اکسیژن، لوئی شانزدهم و ماری آنتوانت در این میدان به زیر گیوتین رفتند. وزارت دریاداری فرانسه، هتل کریلیون و سفارت ایالات متحده در این میدان و در حاشیه خیابان رویال  قرار دارد. همچنین باغ تویلری که به موزه لوور ختم می شود در این میدان قرار دارد. 

Image

میدان کنکورد چگونه ساخته شد؟

در ابتدا تنها یک مجسمه سوارکاری در سال 1748 برای میدان توسط مجسمه‌ ساز طراحی‌ شده بود. این مجسمه نمایی از لویی پانزدهم بود که بر روی یک اسب در حال سوارکاری است. این مجسمه نشان از بزرگداشت پیروزی فرانسه در جنگ جانشینی اتریش دارد ولی  پس از  شکست فرانسه در جنگ هفت ‌ساله در این میدان قرار گرفت. آنژ ژاک گابریل که معمار اصلی پادشاه فرانسه خود میدان توسط را طراحی کرد و کار در این میدان در سال 1754 آغاز گردید که قرار بود نام این میدان محل لوئی پانزدهم باشد. طراحی این میدان درواقع به صورت هشت ‌ضلعی بود و نقطه کانونی آن مجسمه سوارکاری بود که قرار بود دو چشمه در کنار آن قرار داشته باشد، اما به دلیل کمبود آب موجود در آن زمان فواره‌ها هرگز در محل خود قرار نگرفتند و میدان درواقع آن‌طور که باید تکمیل نگردید.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

میدان اعدام در زمان انقلاب فرانسه

مجسمه اصلی اسب‌سواری شاه لویی پانزدهم در زمان انقلاب فرانسه بود تخریب گردید و مجسمه دیگری به نام لیبرته یا آزادی در میدان قرار گرفت که بعد ها  به‌عنوان میدان انقلاب فرانسه معرفی شد. متأسفانه در این زمان هولناک در تاریخ پاریس  میدان کنکورد به میدان مرگ شناخته می شد چرا که یک دستگاه گردن زنی گیوتین در مرکز میدان در سال 1792 قرار داشت. پادشاه لویی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت از مشهورترین افرادی که در میدان کنکورد اعدام شدند.سال‌ها بعد پادشاه لوئی هجدهم در آن قبرستان یک کلیسای کوچک به یاد این دو پادشاه و دیگر محکومینی که اعدام ‌شده بودند ساخت . ماکسیمیلیان روبسپیر شخص دیگری که در این میدان اعدام شد، بود که محرک اصلی حکومت وحشت در انقلاب فرانسه بود .

Image

بازسازی مجدد میدان کنکورد

با گذر کردن از  انقلاب فرانسه، در سال 1795 دیوید نقاشی شناخته شده دستور داد که مجسمه‌های مجسمه ‌ساز کوستو  را بین میدان کنکورد و خیابان شانزلیزه قرار دهند. ضمن اینکه  گیوتین دیگر از از میدان برداشته‌ شده بود. وجود آب‌ نماها و تندیس‌‌ها  از دیگر مشخصات اصلی میدان کُنکورد بود . این ابنماها به وسیله  ژاک اینیاس هیتورف طراحی گردیده اند. بررسی دقیق ‌تر این آب‌ نماها طرح دریایی‌شان را آشکار می سازد. فواره جنوبی که به رود سن نزدیک می باشد، به دریاها هدیه شده‎‌ است و پیکره‌های آن نمایانگر اطلس و مدیترانه است. فواره شمالی هم وقف رودها شده است و پیکره‌هایش رودهای رون و راین را نشان می ‌دهند. دو ساختمان سنگی درست در شمال میدان کُنکورد  قرار دارند که با خیابان رویال از هم جدا می گردد. ساختمان شرقی، وزارت نیروی دریایی بوده و ساختمان غربی هتل کلاسیک کرِیون می باشد.

Image

تاریخچه میدان کنکورد پاریس

این میدان اگر چه مروزه بسیار شناخته شده است اما گذشته ی آن باتلاقی بوده که خاطرات تلخی را برای افراد زیادی رقم زده است. در سال 1763 لویی پانزدهم دچار بیماری سختی شده بود، درست زمانی  که سلامتی خود را به دست آورد تندیس بسیار زیبایی از او ساخته شد که در سال 1775 در میدان لوئی پانزدهم یا کنکورد کنونی قرار داده شد.  در پی انقلابی که عصر وحشت بود، این میدان به قتلگاهی تبدیل شد که خون افراد زیادی در آن ریخته شد. با انقلاب کبیر فرانسه گروه هایی به دنبال کسب قدرت بودند که از میان آن ها دو گروه جمهوری خواهان تندرو و جمهوری خواهان میانه رو رقابت زیادی نشان دادند. میانه روها خواستار حکومت جمهوری مسالمت آمیز بوده و در این راه هیچ اقدام خشونت آمیزی انجام ندادند ولی گروه تندرو بیشترین ستیز را در راه رسیدن به اهدافشان انجام دادند؛ این گروه به رهبری ماکسیمیلیان روبسپیر در تاریخ 5 سپتامبر 1793 قدرت را به دست گرفتند و به مدت 10 ماه فضایی وحشتناک را برای مردم فرانسه ساخت. 

مطالب مرتبط :

میدان باستیل پاریس

میدان جمهوری پاریس

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر