×

کلیسای سنت شاپل

راهنمای سفر به اروپا  /   راهنمای سفر به فرانسه /  راهنمای سفر به شهر پاریس /   کلیساهای پاریس /   کلیسای سنت شاپل

سنت شاپل با شیشه های رنگی خیره کننده خود، گوهری از معماری گوتیک در قلب پاریس است. کلیسای کوچک قرون وسطایی با پذیرایی از بیش از 900000 بازدیدکننده در هر سال، یکی از جادویی ترین مناظر پاریس است. پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ آن از قدیمی‌ترین پنجره‌های پاریس هستند. در این مقاله به بررسی دوره بازسازی و نمای بیرونی سنت شاپل و فضای داخلی و نمازخانه پایین و نمازخانه بالا و طاق ها می پردازیم. Sainte-Chapelle  (نمایشگاه مقدس) توسط پادشاه لوئیس نهم (سنت لوئیس) احتمالاً توسط معمار پیر مونتروی بین سالهای 1242 و 1248 در کاخ د لا سیته، که در آن زمان اقامتگاه سلطنتی بود، ساخته شد. این زیارتگاه مقدس که در سال 1248 تقدیس شد، برای نگهداری آثار مصائب مسیح طراحی شد. در سال 1239، پادشاه مؤمن از امپراتور قسطنطنیه تاج خار و در سال 1241 قطعه ای از صلیب مقدس و نیزه مقدس را به دست آورد. سنت لوئیس تقریباً سه برابر هزینه ساخت سنت شاپل را پرداخت کرد.

Image

آثار کلیسای سنت شاپل 

آثار Passion در یک صندوق نقره ای بزرگ و مزین به نام Grand-Chasse نگهداری می شد. سنت لوئیس با نگهداری چنین آثاری در پناهگاهی باشکوه، تلاش کرد تا به پاریس و پادشاهی فرانسه اعتبار مشخصی در چشم اروپای قرون وسطی بدهد. جاه طلبی پادشاه این بود که پاریس را بعد از روم، دومین پایتخت جهان مسیحیت، یعنی «اورشلیم جدید» بسازد.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 


در قرون وسطی، روحانیون سنت شاپل به اسقف پاریس گزارش نمی دادند، بلکه به مقر مقدس گزارش می دادند. تا پایان قرن چهاردهم، عروسی‌ها و تاج‌گذاری‌های سلطنتی در محراب برگزار می‌شد: تاج‌گذاری شاهزاده خانم مریم برابانت در روز عروسی او با پادشاه فیلیپ سوم (24 ژوئن 1275)، تاج‌گذاری شاهزاده خانم مریم لوکزامبورگ در روز عروسی او. با شاه چارلز چهارم (15 مه 1323)، تاجگذاری ژان اِوروکس (11 مه 1326)، و تاجگذاری ایزابو از باواریا در سال 1389.
در طول انقلاب فرانسه، سنت شاپل توسط انقلابیونی که در حرم نمادی از سلطنت به حق الهی دیدند غارت شد. ضریح متبرکه ذوب شد، برج و بلدچین برداشته شد و آثار متفرق شد. با این حال، تعداد کمی نجات یافتند و اکنون در گنجینه کلیسای نوتردام نگهداری می شوند. در مورد شیشه های رنگی قابل توجه آن، آنها دست نخورده باقی ماندند. در سال 1797، این مکان به انبار بایگانی تبدیل شد و چند پنجره شیشه ای رنگی برای تسهیل نور کار برداشته شد.

دوره بازسازی کلیسای سنت شاپل

یک دوره بازسازی بین سالهای 1841 و 1867 به سرپرستی دوبان و لاسوس انجام شد. آلودگی هوا، طوفان سال 1999 و حضور تعداد زیادی از بازدیدکنندگان باعث آسیب به عمارت و شیشه های رنگی آن شده است. آخرین بازسازی از اواخر دهه 1970 در حال انجام است و باید در سال 2015 تکمیل شود.

نمای بیرونی کلیسای سنت شاپل 

سنت شاپل حدود 80 سال پس از کلیسای نوتردام ساخته شد. نمای بیرونی کلیسا بدون عارضه و کاملاً هوشیار است. کلیسای کوچک رایونانت گوتیک دارای پنجره‌های بلند (15 متر) است که با نوارهای ردیابی و تکیه‌گاه‌های عمیق تقسیم می‌شوند. بر روی دومی‌ها قله‌های تزئین شده با کروک و تاج‌هایی از خار پوشیده شده‌اند که اشاره به اولین یادگاری دارد که توسط لویی نهم به کلیسای کوچک آورده شده است.
ورودی نمازخانه در زیر ایوانی قرار دارد که تمپان آن نشان دهنده تاج گذاری است. ترومو دارای یک باکره با کودک است. بالای آن ایوانی بسیار پرآذین‌تر با تمپانوم نشان‌دهنده آخرین داوری است. گلدسته فعلی در سال 1853 بلند شد و ارتفاع آن از سطح خیابان به 75 متر می رسد.

فضای داخلی کلیسای سنت شاپل

سنت شاپل یکی از بزرگترین شاهکارهای گوتیک جهان مسیحیت با غنی ترین تزئینات موجود در داخل آن محسوب می شود. این زیارتگاه به دلیل نگهداری مجموعه ای استثنایی از شیشه های رنگی قرن سیزدهمی مشهور است. سنت شاپل شامل دو پناهگاه روی هم قرار گرفته است: نمازخانه پایین و نمازخانه بالا.

نمازخانه پایین کلیسای سنت شاپل

اینجا محل عبادت کارکنان کاخ و خاندان پادشاه بود. شبستان دارای چهار حفره و دنده های خط دار با خطوط قرمز است. طاق ها با فلور-د لیز طلایی، نماد سلطنتی تزئین شده اند.

Image

نمازخانه بالا کلیسای سنت شاپل

کلیسای بزرگ فوقانی توسط پادشاه، دوستان نزدیک و خانواده‌اش استفاده می‌شد که از یک تراس در فضای باز که از آن زمان ناپدید شده به آن دسترسی داشتند. ورود به این گلخانه خیره کننده حس هیبت و شگفتی ایجاد می کند. شبستان مانند کلیسای پایین دارای چهار خلیج با دیوارهای بسیار بلندتر است. علاوه بر این، یک گروه کر هفت بخش نیز وجود دارد. عینک های رنگی قدیمی ترین شیشه های پاریس هستند که قدمت بیشتر آنها به قرن سیزدهم بازمی گردد. از 1113 صحنه به تصویر کشیده شده در 15 پنجره با پوشش لعاب 618 متر مربع، 720 صحنه اصلی است. شیشه های رنگی، داستان کتاب مقدس، از پیدایش تا رستاخیز عیسی مسیح را روایت می کند. بهترین استادکارانی که اخیراً در کلیسای جامع شارتر کار کرده بودند، توسط پادشاه مأمور شدند تا روی شیشه‌های رنگی سنت شاپل کار کنند. نازکی ستون های جداکننده پنجره ها با تیرهای کراواتی تقویت می شود.
پنجره رز غربی به سبک گوتیک پر زرق و برق در اواخر قرن پانزدهم به کلیسای کوچک اضافه شد. این کتاب مکاشفه سنت یوحنا را به تصویر می کشد که مسیح با شکوه در مرکز آن بازگشته است. شبستان توسط مجسمه های 12 حواری - "ستون های کلیسا" - که بر روی خط چشمه طاق آجدار قرار گرفته اند، احاطه شده است. شش تای آنها اصل هستند و بقیه در موزه کلونی نگهداری می شوند.

طاق ها کلیسای سنت شاپل

به نظر می رسد سقف طاقدار که توسط ستون های باریک حمایت می شود، بالای پنجره های شیشه ای رنگارنگ بلند شناور است. برخلاف کلیسای پایین، طاق‌ها با فلور د لی (نماد سلطنتی) به تصویر کشیده نشده‌اند، بلکه با ستاره‌های طلایی که نماد بهشت هستند، به تصویر کشیده شده‌اند. امروزه بازدیدکنندگان از طریق یک پلکان مارپیچ از کلیسای پایین وارد کلیسای بزرگ می شوند.

 

مطالب مرتبط :

کلیسای نوتردام پاریس
معبد پانتئون پاریس

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر