×

تاریخچه سریلانکا

راهنمای سفر به آسیا /  راهنمای تور سریلانکا /  تاریخچه سریلانکا

سریلانکا از دوران باستان تا قرن 3 قبل از میلاد توسط پادشاهان اداره می شد و بیش از 2500 سال را در بر می گرفت، همانطور که تاریخ ثبت شده نشان می دهد. کاوش‌های اخیر در تاریخچه سریلانکا نشان می‌دهد که حتی در دوران نوسنگی، جمع‌آوری‌ کنندگان غذا و کشت‌ کنندگان برنج در سریلانکا وجود داشته اند. در مورد این دوره اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. تاریخ مستند با ورود آریایی ها از شمال هند آغاز شد. آریایی ها استفاده از آهن و شکل پیشرفته ای از کشاورزی و آبیاری و هنر حکومت داری را هم معرفی کردند. از میان سکونتگاه های آریایی، آنورادهاپورا به پادشاهی قدرتمندی تحت حکومت پادشاه پاندوکابایا تبدیل شد. طبق تاریخچه سریلانکا او به عنوان بنیانگذار Anuradhapura پذیرفته شده است. در زمان پادشاهی دوانامپیا تیسا، از نوادگان پاندوکابهایا، بودیسم در سال 247 قبل از میلاد معرفی شد.  این اتفاق را می توان یکی از نقاط عطف در تاریخ سریلانکا دانست. هنگامی که تمدن جدید شکوفا شد، سریلانکا از نظر فرهنگی به یک ایالت عالی تبدیل شد.

Image

بررسی تاریخچه سریلانکا

در اواسط قرن دوم قبل از میلاد بخش بزرگی از شمال سریلانکا تحت حاکمیت یک مهاجم از جنوب هند قرار گرفت. از آغاز دوران مسیحیت و تا پایان قرن چهارم پس از میلاد، سریلانکا توسط سلسله ای ناگسستنی به نام لامباکارنا اداره می شد که توجه زیادی به توسعه آبیاری داشتند. در تاریخچه سریلانکا آمده است که پادشاه بزرگ این سلسله، محاسن (قرن سوم هجری) شروع به ساختن مخازن بزرگ یا آب انبارهای آبیاری کرد. یکی دیگر از سازندگان بزرگ «تانک» داتوسنا بود که توسط پسرش کاسیاپا کشته شد و سیگیریا را به شهری سلطنتی تبدیل کرد و پایتخت قلعه خود را روی قله صخره قرار داد. در نتیجه تهاجمات از جنوب هند، پادشاهی انورادهاپورا در پایان قرن دهم پس از میلاد سقوط کرد. ویجایاباهو 1 مهاجمان را عقب راند و پایتخت خود را در پولونارووا در قرن یازدهم پس از میلاد تأسیس کرد.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

دیگر پادشاهان بزرگ پولوناروا پاراکراما باهو مالای بزرگ و نیکانکا بودند. هر دوی آنها شهر را با ساختمان های متعددی از زیبایی معماری آراسته اند. در تاریخچه سریلانکا، تهاجم متناوب بود و پایتخت دائماً جابه‌جا می‌شد تا اینکه پرتغالی‌ها در سال 1505 وارد شدند، زمانی که شهر اصلی در کوته، در دشت‌های غربی تأسیس شد. پرتغالی ها برای تجارت ادویه جات آمدند اما تا سال 1656 در مناطق ساحلی حکومت کردند، همانطور که هلندی ها پس از آن نیز چنین کردند. حکومت هلندی ها از سال 1656 تا 1796 ادامه یافت و در آن سال توسط بریتانیایی ها آواره شدند. در این دوره، پادشاهی کوهستانی، با پایتخت آن در کندی، استقلال خود را با وجود حملات مکرر قدرت های خارجی که بر بقیه کشور حکومت می کردند، حفظ کرد. در سال 1815 پادشاهی کندی به انگلیسی ها واگذار شد و به این ترتیب آنها حکومت خود را بر کل جزیره برقرار کردند.

Image

مستعمره بریتانیا به نام سیلان در سال 1948 استقلال یافت. این کشور تازه استقلال یافته نام سیلان را حفظ کرد تا اینکه قانون اساسی سال 1972 نام آن را به سریلانکا تغییر داد. از زمان استقلال سریلانکا یک سیستم حکومتی دموکراتیک و چند حزبی را حفظ کرده است. ارتباطات مدرن، خدمات پزشکی غربی، آموزش به زبان انگلیسی، و همچنین صنعت کشت و زرع (اول قهوه و سپس چای، لاستیک و نارگیل) در دوران حکومت بریتانیا و تاریخچه سریلانکا توسعه یافت. سریلانکا طی یک روند تکاملی صلح آمیز و قانون اساسی، استقلال خود را در سال 1948 به دست آورد و اکنون یک جمهوری مستقل با عضویت در کشورهای مشترک المنافع و سازمان ملل متحد است.

جنگ داخلی در سال 1983 بین نیروهای دولتی و جنبش های جدایی طلب تامیل در شمال شرق آغاز شد. در فوریه 2002، پس از نزدیک به دو دهه، توافقنامه آتش‌بس بین دولت و ببرهای آزادی‌بخش تامیل ایلام (LTTE)، جنبش جدایی‌طلب عمده تامیل، امضا شد که پس از امضای توافق، از ادعای تشکیل کشور جداگانه صرف نظر کرد و به یک راه حل فدرال بسنده نمود. به دلیل نقض منظم آتش بس توسط ببرهای تامیل و عدم تمایل آشکار ببرها به یافتن راه حلی برای مشکل قومی سریلانکا، دولت در سال 2008 توافق آتش بس را لغو کرد و عملیات بشردوستانه خود را برای آزادسازی شمال و شمال آغاز کرد. شرق از تروریسم ببرهای تامیل، که در ماه مه 2009 به پایان رسید. از آن زمان، بازسازی و آشتی در جزیره در حال انجام است.

تاریخچه سریلانکا چند ساله است؟

تاریخ مستند سریلانکا به 3000 سال پیش بازمی ‌گردد، با شواهدی از سکونت‌ گاه ‌های انسان ‌های ما قبل تاریخ که حداقل به 125000 سال قبل برمی ‌گردد. قدیمی ترین نوشته های بودایی شناخته شده سریلانکا، که مجموعاً به عنوان قانون پالی شناخته می شود، مربوط به چهارمین شورای بودایی است که در 29 قبل از میلاد برگزار شد.

چه کسی ابتدا مالک سریلانکا شد؟

این جزیره که در قرن شانزدهم توسط پرتغالی ‌ها و در قرن هفدهم توسط هلندی‌ ها اشغال شد، در سال 1796 به بریتانیا واگذار شد، در سال 1802 مستعمره ولیعهد شد و تا سال 1815 تحت سلطه بریتانیا متحد شد و به عنوان سیلان، این جزیره مستقل شد. 1948; نام آن در سال 1972 به سریلانکا تغییر یافت.

آیا سریلانکا تا به حال بخشی از هند بوده است؟

 این دو کشور هرگز به عنوان یک واحد ملحق نشده اند. حتي تحت سلطه انگليس، دو ملت به طور جداگانه اداره مي شدند و پس از استقلال نيز هر دو به عنوان ملت هاي جداگانه و منفرد در نظر گرفته مي شدند. به طور خلاصه، سریلانکا هرگز بخشی از هند نبوده است، اما از نظر فنی قبلاً توسط حاکمان هند اداره می شده است.

مطالب مرتبط : 
حمل و نقل عمومی در سریلانکا
غذاهای محبوب سریلانکا
جشنواره وساک
قدردانی از سوریا
امنیت در سریلانکا

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر