×

حمل و نقل عمومی در سریلانکا

راهنمای سفر به آسیا /  راهنمای تور سریلانکا / حمل و نقل عمومی در سریلانکا

گشت و گذار در سریلانکا یک داستان پر سر و صداست. ساخت شبکه بزرگراه‌های بزرگ جزیره که همیشه در حال گسترش است، بزرگترین ارتقای زیرساخت‌های سریلانکا را از زمان استعمار به ارمغان آورده است و دسترسی به برخی از بخش‌های این کشور را به طرز بی‌اندازه‌ای سرعت بخشیده است. به همین ترتیب، پیشرفت‌های اخیر حمل و نقل عمومی در سریلانکا و راه آهن آن به این معنی است که خطوط سریع‌السیر بین‌شهری هم اکنون سریع و راحت هستند. با این حال، دور از بزرگراه ها و خطوط اصلی قطار، گشت و گذار در بسیاری از نقاط جزیره همچنان می تواند فرآیندی خسته کننده و وقت گیر باشد. اتوبوس ها استاندارد (و اغلب سریع ترین) وسیله حمل و نقل هستند که خدمات آن حتی به دورافتاده ترین نقاط جزیره می رسد. قطارها وسیله ای آرام تر برای رفت و آمد ارائه می دهند و شما را در نهایت به بسیاری از نقاط کشور می رسانند. اگر نمی‌خواهید با حمل و نقل عمومی در سریلانکا کنار بیایید، استخدام ماشین و راننده می‌تواند روشی مقرون‌به‌صرفه و بسیار راحت برای دیدن جزیره در آسایش نسبی باشد. اگر واقعاً عجله دارید، پروازهای داخلی که توسط Cinnamon Air و Helitours انجام می شود، اتصالات سریعی را بین کلمبو و سایر نقاط جزیره ارائه می دهند.

Image

حمل و نقل عمومی در سریلانکا با اتوبوس

اتوبوس ها روش اصلی حمل و نقل عمومی در سریلانکا هستند. اتوبوس‌ها هر چند ثانیه از بزرگراه‌های اصلی جزیره عبور می‌کنند، و هر شهری که حتی دورترین منطقه ها باشد، با اتصالات نسبتاً منظم خدمات رسانی می‌شود. این خبر خوب است. خبر بد این است که سفر با اتوبوس در سریلانکا با توجه به سبک رانندگی برخی از رانندگان تقریباً یکنواخت ناخوشایند و اغلب اعصاب خردکن است. متوسط سفر با اتوبوس سریلانکا یک حرکت توقف و شروع است، با سرعت‌های ناگهانی و متناوب با دوره‌های کندی انجام می شود . همه اینها با همراهی بوق های ممتد، صدای موسیقی پاپ سینهالی و سر و صداهای وحشتناک اعتراضات مکانیکی سرسام آور است. کوبیدن ترمزهای اجتناب ناپذیر که در پی هم می آید، همه را در صندلی های خود به جلو می فرستد و اگر صندلی ندارید، خیلی اوضاع بدتر است. اگر این کار را انجام دهید، احتمالاً خواهید دید که به عنوان یک تکیه گاه دستی بداهه برای یکی از بدبختان بی شماری که در راهرو ایستاده اند، خدمت می کنید. اتوبوس ها حمل و نقل عمومی در سریلانکا انواع مختلفی دارند. تمایز اساسی بین اتوبوس های دولتی یا SLTB (هیئت حمل و نقل سریلانکا) و خدمات خصوصی است.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

اتوبوس های SLTB

تقریباً تمام اتوبوس‌های SLTB در حال چرخش وسایل نقلیه قدیمی تاتا هستند که معمولاً قرمز رنگ شده‌اند. این‌ها اغلب قدیمی‌ترین و کندترین وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی در سریلانکا هستند، اما می‌توانند کمی راحت‌تر از اتوبوس‌های شخصی باشند، زیرا هدایت کننده آن اجباری را احساس نمی‌کند که تعداد زیادی از مسافران را در داخل خود بفشارد، برای رسیدن به ایستگاه بعدی قبل از وسایل نقلیه رقیب ( زیرا تصادفات ناشی از مسابقه رانندگان اتوبوس رقیب با یکدیگر در سریلانکابسیار رایج است).

اتوبوس های شخصی

اتوبوس های شخصی به اشکال مختلفی عرضه می شوند. در ابتدایی ترین حالت، آنها اساساً مانند اتوبوس های SLTB هستند که از کابین های زنگ زده قدیمی و بزرگ تشکیل شده اند که همه جا متوقف می شوند. تنها تفاوت این است که اتوبوس های شخصی معمولاً سفید رنگ می شوند و با برچسب های هر شرکتی که آنها را اجرا می کند مزین می شوند. برخی از شرکت‌های خصوصی خدمات کمی سریع‌تر انجام می‌دهند، اتوبوس‌های بزرگی که به‌عنوان «نیمه اکسپرس»، «اکسپرس» یا «بین‌شهری» شناخته می‌شوند، که (حداقل در تئوری) توقف‌های کمتری در مسیر دارند.

Image

کرایه ها، جدول زمانی و توقف ها

کرایه اتوبوس، چه در سرویس های خصوصی و چه در سرویس های SLTB، بسیار پایین است. توجه داشته باشید که در مورد دوم ممکن است مجبور شوید کرایه کامل کل مسیری را که اتوبوس ارائه می‌کند، صرف نظر از اینکه کجا پیاده می‌شوید، بپردازید. اگر می خواهید قبل از پایان سفر پیاده شوید، هنگام سوار شدن به راننده/راهبر اطلاع دهید.
خدمات در مسیرهای طولانی‌تر و/یا کمتر ارائه‌شده طبق جدول زمانی ثابت اجرا می‌شوند. سرویس‌ها در مسیرهای کوتاه‌تر یا به‌ویژه پرطرفدار، به محض پر شدن وسیله نقلیه، حرکت می‌کنند. به طور کلی، حرکت در مسیرهای طولانی‌تر معمولاً در صبح بیشتر است و در بعد از ظهر ادامه دارد. رزرو صندلی به جز در خدمات Colombo- Jaffna تقریباً بی سابقه است.

یکی دیگر از مشکلات اتوبوس های حمل و نقل عمومی در سریلانکا، مشکل یافتن سرویس مربوطه است. اکثر اتوبوس‌ها مقصد خود را هم به زبان سینهالی و هم به انگلیسی نشان می‌دهند، اگرچه برای دریافت ایده‌ای از شخصیت‌های سینهالی مورد نظرتان مفید است. همه ایستگاه‌های اتوبوس دارای یک یا چند غرفه اطلاعاتی هستند (اگرچه اغلب علامت‌دار نیستند) که کارکنان می‌توانند شما را در جهت درست راهنمایی کنند و همچنین آخرین اطلاعات جدول زمانی را ارائه دهند. اگر با توکتوک به یک ترمینال بزرگتر می رسید، ایده خوبی است که از راننده خود برای تعیین محل اتوبوس مناسب کمک بگیرید.

با قطار

شبکه قطار سریلانکا که در ابتدا توسط بریتانیایی ها در قرن نوزدهم ساخته شد، در دهه گذشته شاهد تغییرات گسترده ای بوده است، به این معنی که رفت و آمد در سریلانکا با قطار دیگر با سرعت حلزون انجام نمی شود. این از یک یادگاری جذاب کهنه اما نه چندان مفید از دوران گذشته به راهی راحت و در برخی مسیرها برای رفت و آمد تبدیل شده است. خطوط Jaffna و Mannar که برای چندین دهه بسته بودند، دوباره باز شده‌اند، در حالی که بهبود مسیرهای سراسری جزیره و افزودن وسایل نورد مدرن (از جمله واگن‌های هوشمند جدید تهویه مطبوع در خطوط بین شهری) کل سیستم را به قرن بیستم آورده است. با این حال، بسیاری از واگن‌های قدیمی استعماری به رنگ قرمز زنگ زده همچنان در حال استفاده هستند و قطارها در خط تپه‌ای باشکوه مثل همیشه کند پیش می روند.

زمان بندی و جدول زمانی

زمان‌بندی سفر در برخی مسیرها بین سرویس‌های سریع السیر (فقط چند توقف)، سرویس‌های استاندارد بین شهری، که توقف‌های بیشتری را انجام می‌دهند، و خدمات آهسته (مانند قطارهای پستی شبانه)، که تقریباً در هر ایستگاه مسیر متوقف می‌شوند، بسیار متفاوت است.

شبکه قطار

این شبکه شامل سه خط اصلی است: خط ساحلی که در امتداد ساحل غربی از پوتالام در شمال امتداد دارد و از طریق نگومبو، کلمبو، کالوتارا، بنتوتا، برووالا، آلوتگاما، آمبالانگودا، هیکادووا و گاله به سمت ویلیگاما و ماتارا (با گسترش تا جایی که کاتاراگاما اکنون تا حد زیادی کامل شده است). خط تپه ای از کلمبو تا کندی و سپس به هاتون (برای قله آدام)، ننو اویا (برای نووارا الیا)، هاپوتال، بندراولا، الا و بادولا ادامه دارد. خط شمالی از کلمبو از طریق Kurunegala به Anuradhapura و Vavuniya قبل از پایان در Jaffna ادامه دارد. سه شاخه دیگر از این خط خارج می شوند: اولی به پولونارووا و باتتیکالوآ، دومی به Trincomalee، و سومی به جاده مادو، مانار و تالایمانار می رسند.

مطالب مرتبط : 

تاریخچه سریلانکا
غذاهای محبوب سریلانکا
جشنواره وساک
قدردانی از سوریا
امنیت در سریلانکا

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر