×

راهنمای تور سریلانکا

راهنمای سفر به آسیا /  راهنمای تور سریلانکا

سریلانکا که درست در جنوب شرقی هند واقع شده است، گوهر پنهان اقیانوس هند است. این کشور جزیره ای فراتر از خرابه های باستانی، سواحل زیبا و حیات وحش شگفت انگیز، داستان های دیگری نیز برای کشف دارد. از مروارید اقیانوس هند گرفته تا قدیمی ترین درخت کاشته شده توسط انسان، در اینجا می خواهیم نگاهی به تاریخچه سریلانکا، حمل و نقل عمومی در سریلانکا، غذاهای محبوب سریلانکا، جشنواره وساک و غیره بیندازیم.

Image

تاریخچه سریلانکا

سریلانکا از دوران باستان تا قرن 3 قبل از میلاد توسط پادشاهان اداره می شد و بیش از 2500 سال را در بر می گرفت، همانطور که تاریخ ثبت شده نشان می دهد. کاوش‌های اخیر نشان می‌دهد که حتی در دوران نوسنگی، جمع‌آوری‌کنندگان غذا و کشت‌کنندگان برنج در سریلانکا وجود داشته است. در مورد این دوره اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. تاریخ مستند با ورود آریایی ها از شمال هند آغاز شد. آریایی ها استفاده از آهن و شکل پیشرفته ای از کشاورزی و آبیاری را معرفی کردند. تهاجم متناوب بود و پایتخت دائماً جابه‌جا می‌شد تا اینکه پرتغالی‌ها در سال 1505 وارد شدند، زمانی که شهر اصلی در کوته، در دشت‌های غربی تأسیس شد. پرتغالی ها برای تجارت ادویه جات آمدند اما تا سال 1656 در مناطق ساحلی حکومت کردند، همانطور که هلندی ها پس از آن نیز چنین کردند. حکومت هلندی ها از سال 1656 تا 1796 ادامه یافت و در آن سال توسط بریتانیایی ها آواره شدند. در این دوره، پادشاهی کوهستانی، با پایتخت آن در کندی، استقلال خود را با وجود حملات مکرر قدرت های خارجی که بر بقیه کشور حکومت می کردند، حفظ کرد. در سال 1815 پادشاهی کندی به انگلیسی ها واگذار شد و به این ترتیب آنها حکومت خود را بر کل جزیره برقرار کردند.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

حمل و نقل عمومی در سریلانکا

حمل و نقل عمومی در سریلانکا عمدتاً مبتنی بر شبکه جاده ای است که در پایتخت سریلانکا، کلمبو، متمرکز است. اتوبوس، سه چرخ و قطار سیستم حمل و نقل عمومی را تشکیل می دهند. فرودگاه ها، بندرگاه ها و آبراه ها نیز در آنجا هستند. اکثر جاده های سریلانکا در وضعیت خوبی هستند. با این حال برخی از جاده ها در مناطق روستایی ممکن است مطابق با استانداردها نباشند. در زیر لیستی از وسایل حمل و نقلی که می توانید هنگام بازدید از سریلانکا در نظر بگیرید آورده شده است :

اتوبوس ها

در اینجا شبکه گسترده ای از اتوبوس ها برای تقریباً در هر نقطه از کشور وجود دارد، همچنین ارزان ترین روش حمل و نقل است.

قطارها

سریلانکا شبکه راه آهن بسیار فشرده ای دارد. آنها در زمان حکومت بریتانیا نصب شدند. اگر به این فکر می کنید که در طول اقامت خود در تپه سریلانکا از چه وسیله ای استفاده کنید، مطمئن شوید که از قطار استفاده می کنید زیرا منظره زیبایی از تپه را ارائه می دهد.

ماشین ها

ماشین‌ها با راننده یا بدون راننده برای کرایه در دسترس هستند، اکثر هتل‌ها این امکانات را فراهم می‌کنند تا جایی که برای اجاره ماشین نیازی نیست.

توک توک - سه چرخ

شبیه تاکسی ها اما نه به راحتی آنها. در مقایسه با تاکسی ها، خودروهای سه چرخ نیز ارزان تر هستند. تاکسی نیز تقریباً در هر نقطه از کشور بسیار رایج است.

بالگردها

هلیکوپتر سواری با وجود اینکه بسیار گران است در بین گردشگران مشهورتر است. بیشتر هلیکوپتر سواری ها حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشند، فقط می خواهید به مناظر نگاه کنید.

Image

غذاهای محبوب سریلانکا

اگرچه غذاهای سریلانکا مشابه غذاهای هند جنوبی است، اما به طور مشخص شکل مخصوص به خود را حفظ می کند. در طول سال‌های استعمار و نفوذ کشورهای دیگر، سریلانکا فرهنگ غذایی خود را با ترکیبی از معجون‌های مختلف کاری و غذاهای خوشمزه تطبیق داده است.

مطالب مرتبط : تور سریلانکا

چند نکته در مورد غذاهای سریلانکا را می توان با قاطعیت گفت: سریلانکایی ها کاملاً ادویه جات ترشی جات را دوست دارند، آنها عاشق غذاهایی هستند که طعم آنها را منفجر می کند و بسیاری از تنقلات سرخ شده و بسیار خوشمزه لذت می برند. هر چه در سریلانکا برای خوردن انتخاب کنید، دهانتان از شادی شاد خواهد شد.

سریلانکا جزیره ای با آب و هوای گرمسیری است، نارگیل و ماهی دو تا از تاثیرگذارترین اجزای غذاهای سریلانکا هستند. ماهی را به شکل کاری درست می کنند و نارگیل به شکلی یا دیگری، یک عنصر غالب در پخت و پز است.

کاری ماهی و مخلوط برنج

هیچ چیز برای خوردن به عنوان غذای سریلانکا رایج تر از یک بشقاب مغذی برنج و کاری نیست. شما معمولاً یک بشقاب برنج انباشته شده با مقداری از سبزیجات روزانه و همچنین کاری انتخابی ماهی دریافت می کنید.

کاری ماهی شیرین و ترش شیطانی

در سریلانکا غذاهای مختلف شیطانی وجود دارد. این ماهی سرخ شده بود و در یک سس شیرین و ترش خیس می شد و دوباره با پیاز قرمز و فلفل موز کمی سرخ می شد. با برنج سرخ شده و پاراتای نان صاف کنارش عالی بود.

کاری ماهی چیلی

این کاری ماهی خاص در سریلانکا مرا به یاد کاری غذای برمه ای انداخت که من نیز از آن بسیار لذت بردم، با این تفاوت که اغلب کمی سنگین تر از ترکیب ادویه ها بود که دوست داشتم. کاری ماهی در سریلانکا بسیار معطر، روغنی بود و سس آن با یک بشقاب بزرگ برنج فوق العاده بود.

کاری دال کاری سریلانکا (پاریپو)

کاری دهل یکی از رایج ترین غذاهای اصلی در غذاهای سریلانکا است. دهل که معمولاً عدس ماسور است که عدس قرمز است، اغلب در ترکیب زیبایی از ادویه ها پخته می شود و سپس چند قاشق شیر نارگیل به آن اضافه می شود تا خورش غلیظی ایجاد شود. کاری دهل در سریلانکا همه جا وجود دارد و با انواع برنج و نان مصرف می شود.

کاری جک فروت جوان (پولوس)

غذای سریلانکا به خاطر کاری هایش معروف است - و "پولو" یا کاری جوان جک فروت یکی از غذاهای مورد علاقه شخصی من است.

جک فروت در تعدادی از مراحل رسیدن مختلف در سریلانکا مصرف می شود، اما برای تهیه پولو از جک فروت جوان و نارس استفاده می شود. میوه را به تکه های کوچک برش می دهیم و در مخلوطی از ادویه های غنی می پزند.

این نسخه خاص (غذا قهوه ای بالا) آنقدر خوشمزه بود که نمی توانستم از خوردن آن دست بکشم. تکه‌های جک فروت لطیف بودند و طعمی شبیه یک نسخه آبدارتر از سیب‌زمینی داشتند و با ادویه‌های خوش طعم پر شده بودند. پولو خیلی خوب است، تقریباً می تواند تکه های گوشت گاو نرم را از بین ببرد!

Image

جشنواره وساک

وسک به جشن نور معروف است، نام بسیار مناسبی است زیرا تقریباً تمام تزئینات به صورت نورپردازی است. خانواده‌ها در روزهای قبل از وساک در خانه‌های خود تزئیناتی را آماده می‌کنند که شامل فانوس‌های کاغذی، چراغ‌های نفتی کوچک گلی و «کودو» پیچیده است که فانوس‌های بزرگی هستند که با فانوس‌های کوچکی که با رنگ‌های مختلف تزئین شده‌اند، احاطه شده‌اند. همه اینها در عصر وسک روشن می شود. استعدادهای خلاق واقعی مردم در این جزیره در این زمان ظهور می کند زیرا هر فانوس یا "کودو" منحصر به فرد است و با فداکاری و تقوا تولید می شود. 

در سال‌های اخیر مسابقاتی توسط موسسات خصوصی و دولتی برای داوری بهترین کودو برگزار شده است و یکی از ویژگی‌های مهم این مسابقات استفاده نوآورانه از مواد طبیعی مانند شاخه‌ها، جوت و برگ‌ها، دور شدن از رویه رایج است. استفاده از کاغذ در ساخت این تزیینات.

پاندول ها یکی دیگر از بیان زیبای ادای احترام به خداوند بودا هستند. اینها سازه های بزرگ تخته مانند با تصاویر جاتاکا کاتا یا داستان های عامیانه مرتبط با مبارک است. کل ساختار و بخش های جداگانه درون آن توسط صدها چراغ چشمک زن رنگی روشن می شود. این داستان که همیشه جنبه اخلاقی دارد، از طریق یک سیستم PA نیز به نفع جمعیتی که برای تماشای این خلق زیبا جمع شده اند، روایت می شود. یک نوآوری جدید در قالب پاندول های دیجیتال، موضوع دکوراسیون سازگار با محیط زیست و کاهش مصرف انرژی را بیشتر ترویج داده است.

جشنواره قدردانی از سوریا

جشن تایلندی پونگال یا سوریا در اولین روز از ماه تایلندی در تقویم تامیل برگزار می شود. این روز معمولاً در تقویم مسیحی بین 12 و 15 ژانویه ماه است. بنابراین، تایلندی اولین ماه سالنامه تامیل است، و Pongal یک غذای معجون شیرین از برنج، مونگ دال و شیر است. این جشن توسط یکی و همه جشن گرفته می شود زیرا به هیچ دین مذهبی خاصی ارتباطی ندارد. تمام جمعیت تامیل جهان بدون هیچ تفاوتی آن را جشن می گیرند. بنابراین به طور گسترده ای به عنوان "تامیل تای پونگال" یا "جشنواره تامیل ها" شناخته می شود.

فستیوال تامیل در تایلند پونگال یک مراسم سپاسگزاری است که در آن کشاورزان این رویداد را جشن می گیرند تا از ارواح روح طبیعت، خورشید و حیوانات مزرعه برای کمک آنها در ارائه یک برداشت موفق تشکر کنند. بقیه مردم این جشنواره را جشن می گیرند تا از کشاورزان برای تولید غذا تشکر کنند. به طور کلی، این جشنواره برای تشویق انسجام اجتماعی و متحد کردن مردم با گرد هم آوردن آنها در یک عملکرد مشترک است. آهنگ های زیادی در مورد تایلند پونگال وجود دارد و ادبیات تامیل زیادی در مورد آن وجود دارد.

Image

آداب و رسوم و جشن ها

تایلند پونگال عموماً شامل آداب و رسوم و جشن‌هایی است که بیان شادی در مورد تجدید زندگی است. در تایلند پونگال، خانواده زودتر شروع می شود. هر یک از اعضای خانواده صبح زود بیدار می شوند، غسل می کنند، لباس نو می پوشند و در جلوی باغ (موترام) جمع می شوند تا پونگال سنتی (پودینگ برنج) را بپزند. باغ جلویی برای این آشپزی تشریفاتی از قبل آماده شده است. یک زمین مربع مسطح ساخته شده و با نقوش کلام تزئین شده و در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد. یک آتشدان هیزم با استفاده از سه آجر راه اندازی می شود. پخت با گذاشتن دیگ سفالی با آب روی اجاق شروع می شود.

امنیت در سریلانکا

سریلانکا با کمبود کالاهای وارداتی از جمله سوخت، غذا و دارو به دلیل وضعیت اقتصادی جاری در این کشور مواجه است. این منجر به صف های طولانی در پمپ بنزین ها شده است، اما سیستم سهمیه بندی سوخت به کاهش این وضعیت کمک کرده است. حمل و نقل عمومی در مواقعی محدود یا محدود شده است. اختلال در زنجیره تامین باعث کمبود مواد غذایی و دارویی به خصوص در مناطق دورافتاده شده است، اما بیشتر هتل ها، رستوران ها، فروشگاه های مواد غذایی و بیمارستان های خصوصی مواد لازم را دارند. قطعی برق با مدت زمان محدود اغلب اتفاق می افتد، اما اکثر امکانات توریستی دارای ژنراتورهای پشتیبان هستند. اعتراضات به وضعیت اقتصادی ممکن است در هر زمانی شروع شود. در برخی موارد، پلیس برای متفرق کردن معترضان از ماشین های آب پاش و گاز اشک آور استفاده کرده است. مسافران باید رسانه های محلی را برای به روز رسانی در مورد وضعیت جاری رصد کنند.حملات تروریستی در سریلانکا رخ داده است، با هشدار کم یا بدون هشدار، مکان های توریستی، مراکز حمل و نقل، بازارها، مراکز خرید، مراکز دولتی، هتل ها، باشگاه ها، رستوران ها، عبادتگاه ها، پارک ها، رویدادهای مهم ورزشی و فرهنگی، موسسات آموزشی، فرودگاه ها، بیمارستان ها و سایر مناطق عمومی.

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر