×

جشنواره وساک

راهنمای سفر به آسیا /  راهنمای تور سریلانکا /  جشنواره وساک

جشنواره وساک در روز وساک که با نام‌ های بودا جایانتی، بودا پورنیما و روز بودا نیز شناخته می‌ شود برگذار می گردد. این جشنواره در واقع تعطیلاتی است که توسط بودایی‌ها و برخی هندوها برگزار می‌شود. این یادبود تولد، روشنگری و مرگ سیذارتا گوتاما، که معمولاً به عنوان بودا شناخته می شود، است. گفته می شود تمام این اتفاقات مهم در طول زندگی او در یک روز اتفاق افتاده است.در واقع "وساک"، روز ماه کامل در ماه می، مقدس ترین روز برای میلیون ها بودایی در سراسر جهان است در روز وساک دو هزار و نیم سال پیش، در سال 623 قبل از میلاد، بودا به دنیا آمد. همچنین در روز وساک بود که بودا به روشنایی رسید و در روز وساک بود که بودا در هشتادمین سال زندگی خود از دنیا رفت.

Image

مجمع عمومی، با قطعنامه 54/115 خود در سال 1999، روز وساک را در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخت تا کمکی را که بودیسم، یکی از قدیمی‌ترین ادیان جهان، برای بیش از دو هزار و نیم سال انجام داده و همچنان به آن کمک می‌کند، به رسمیت بشناسد. معنویت بشریت این روز هر ساله در مقر سازمان ملل متحد و سایر دفاتر سازمان ملل متحد، با مشورت دفاتر مربوطه سازمان ملل متحد گبرگزار می شود. آموزه های بودا و پیام شفقت و صلح و حسن نیت او میلیون ها نفر را به حرکت درآورده است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آموزه‌های بودا پیروی می‌کنند و در جشنواره وساک تولد، رسیدن به روشنایی و درگذشت بودا را گرامی می‌دارند.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 


شعار بوداییان در جشنواره وساک این است: بیایید این لحظه تجدید معنوی را غنیمت بشماریم و حکمت بودا را با گرد هم آمدن در همبستگی و شکل دادن به جهانی بهتر و آرام تر برای همه مردم گرامی بداریم.

تاریخچه جشنواره وساک

اگرچه جشنواره‌ های بودایی سنت قرن‌ ها قدمت دارند، اولین کنفرانس انجمن جهانی بودایی‌ ها که در سال 1950 در سریلانکا برگزار شد، تصمیم برای جشن گرفتن وساک و جشنواره وساک به‌ عنوان روز تولد بودا در کشورهای مختلف بودایی رسمی شد. قطعنامه ای که در کنفرانس جهانی به تصویب رسید به شرح زیر است:
این کنفرانس انجمن جهانی بوداییان، ضمن ثبت قدردانی از اقدام کریمانه اعلیحضرت مهاراجه نپال در تبدیل روز کامل ماه وساک به عنوان تعطیلات عمومی در نپال، صمیمانه از سران دولت های همه کشورها درخواست می کند، که در آن تعداد کم یا زیاد بودایی‌ها یافت می‌شوند، تا گام‌هایی بردارند تا روز کامل ماه در ماه مه را به افتخار بودا، که در سطح جهانی به عنوان یکی از بزرگترین خیرین بشریت مورد تحسین قرار می‌گیرد، تعطیل عمومی اعلام کنند. 
در روز وساک، بودایی‌ ها در سراسر جهان رویدادهای مهمی را برای بودایی‌ های همه سنت‌ ها گرامی می‌ دارند: تولد، روشنگری و درگذشت گوتاما بودا. همانطور که بودیسم از هند گسترش یافت، در بسیاری از فرهنگ های خارجی جذب شد و در نتیجه وساک به روش های مختلف در سراسر جهان جشن گرفته می شود. در هند، روز وایشاخ پورنیما به عنوان روز بودا جایانتی نیز شناخته می شود و به طور سنتی به عنوان روز تولد بودا پذیرفته شده است.
در سال 2000، سازمان ملل (سازمان ملل متحد) هم تصمیم گرفت که روز وساک را در مقر و دفاتر خود در سطح بین المللی برگزار کند.

مراسم جشنواره وساک

ماه می معمولا یک ماه کامل دارد، اما از آنجایی که بین ماه های کامل 29.5 روز وجود دارد، گاهی اوقات دو ماه کامل وجود دارد. اگر دو ماه کامل در ماه مه وجود داشته باشد، برخی کشورها (از جمله سریلانکا، کامبوج و مالزی) در اولین ماه کامل، وساک را جشن می گیرند، در حالی که برخی دیگر (تایلند، سنگاپور) تعطیلات را در دومین ماه کامل جشن می گیرند. این تفاوت همچنین در رعایت سایر اعیاد بودایی که به طور سنتی در ماه کامل محلی برگزار می شود، آشکار می شود. در جشنواره وساک، بوداییان و پیروان مؤمن به طور یکسان در معابد مختلف خود قبل از طلوع فجر برای برافراشتن تشریفاتی و افتخارآمیز پرچم بودایی و خواندن سرودهایی در ستایش گوهر سه گانه مقدس گرد هم می آیند: بودا، دارما (آموزه های او) و سنگها (شاگردانش). فدائیان ممکن است هدیه‌های ساده‌ای از گل، شمع و چوب دستی بیاورند تا پای مزار معلم خود بگذارند. این هدایای نمادین برای یادآوری به پیروان است که همانطور که گلهای زیبا پس از مدت کوتاهی پژمرده می‌شوند و شمع‌ها و چوب‌ها به زودی می‌سوزند، زندگی نیز در معرض زوال و نابودی است. از فدائیان خواسته شده است که تلاش ویژه ای برای خودداری از کشتار و جمگ انجام دهند. آنها تشویق می شوند که فقط از غذاهای گیاهی در این روز استفاده کنند. در برخی از کشورها، به ویژه سریلانکا، دو روز برای جشنواره وساک در نظر گرفته شده است و تمام مشروب فروشی ها و کشتارگاه ها با فرمان دولت در طول این دو روز بسته می شوند.

Image

همچنین پرندگان، حشرات و حیوانات توسط هزاران نفر به عنوان آزادی زندگی آزاد می شوند تا به کسانی که در اسارت، زندانی یا شکنجه بر خلاف میل خود هستند، آزادی بدهند. (با این حال، این عمل در برخی کشورها مانند سنگاپور ممنوع است، زیرا حیوانات رها شده قادر به زنده ماندن طولانی مدت نیستند یا در صورت زنده ماندن ممکن است بر اکوسیستم محلی تأثیر منفی بگذارند.) برخی از بودایی‌های متدین در روز جشنواره وساک لباس‌های سفید ساده می‌ پوشند و تمام روز را در معابد با عزم تازه‌ ای برای رعایت هشت دستور این روز بزرگ می‌گذرانند. بوداییان در ذوز وساک متعهد می شوند که زندگی شرافتمندانه ای را بر اساس آموزه ها با اظهارات روزانه برای رعایت پنج دستور انجام دهند. با این حال، در روزهای خاص، به ویژه در روزهای ماه نو و ماه کامل، آنها هشت دستور را رعایت می کنند تا خود را برای تمرین اخلاق، سادگی و فروتنی تربیت کنند. برخی از معابد همچنین مجسمه کوچکی از بودا را در جلوی محراب در یک حوض کوچک تزئین شده با گل و پر از آب یا چای شیرین به نمایش می گذارند این نمادی است از پاکسازی کارمای بد بدن و یک بازنمایی وقایع بعد از تولد بودا، زمانی که دیوها و ارواح به او هدایایی آسمانی می‌ دادند است. از طرفداران و شرکت کنندگان در جشنواره وساک انتظار می رود که به سخنرانی های راهبان گوش دهند. در این روز، راهبان آیاتی را که بیست و پنج قرن پیش بودا بیان کرده بود، تلاوت می کنند تا صلح و شادی را برای دولت و مردم فراخواند. به بودایی ها یادآوری می شوند که در هماهنگی با سایر ادیان زندگی کنند و همانطور که بودا تعلیم داد به عقاید سایر مردم احترام بگذارند.

مطالب مرتبط : 

تاریخچه سریلانکا
حمل و نقل عمومی در سریلانکا
غذاهای محبوب سریلانکا
قدردانی از سوریا
امنیت در سریلانکا

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر