×

تاریخچه کاخ اُپرا گارنیه

راهنمای سفر به اروپا  /   راهنمای سفر به فرانسه /  راهنمای سفر به شهر پاریس /   کاخ های پاریس /   کاخ اُپرا گارنیه

کاخ گارنیه که به آن کاخ اپرا گارنیه  نیز می گویند از سال ۱۸۷۵ تا ۱۹۸۹ میلادی با ۱۶۰۰ صندلی محل برگزاری اپراهای شهر پاریس  بوده‌ است. شارل گارنیه در سال  ۱۸۶۲ شروع به ساخت این کاخ نمود و در نهایت در  سال ۱۸۷۵ افتتاح گردید. بازسازی این بنا در دوران امپراتوری دوم فرانسه صورت گرفت که ناظر آن بارون هاوسمن بود که در دوره  ناپلئون سوم فرانسه صورت گرفته است.  پروژه ساخت بنا در سال ۱۸۶۱ توسط شارل گارنیه به عهده گرفته شد و در سال ۱۸۶۲ ساخت آن با الهام از سبک معماری یونانی و رومی شروع گردید.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

آشنایی با کاخ گارنیه در پاریس

کاخ اپرای گارنیه بنایی به صورت  نئوباروک بوده که  محل برگزاری نمایش‌های اپرا و باله می باشد. این ساختمان به وسیله چارلز گارنیه، به سبک ناپلئون سوم ایجاد شد و در حدود  سال ‌های ۱۸۶۲ تا ۱۸۷۵ بنا شد. نمای این کاز از  ستون ‌های کلاسیک و هشت مجسمه برخوردار می باشد که نمادهای افسانه‌ ای به شمار می روند. شعر، موسیقی، شعر کوتاه حماسی، از بر خوانی، ترانه، نمایش و رقص . در ایوان مجسمه ‌های آهنگسازانی از جمله هالوی، میربیر، روسینی، اوبر، اسپونتینی، بتهوون و موزارت را می ‌توان مشاهده کرد.

مساحت این بنا  ۱۱ هزار متر مربع و با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر می باشد. بسیاری از فضاهای بنا را به راهروهای بزرگ با ورودی راه ‌پله‌های سنگ مرمر و چراغ‌ های طلا کاری ‌شده‌ی مرتبط و زیبا نموده اند. رنگ سقف تالار سخنرانی با قرمز و طلایی می باشد که به وسیله چاگال نقاشی و تزئین شده است. اگر به سالن‌ ها توجه کنید  نیز با طلاکوب و نقاشی روی گچ سقف‌ها به زیبایی زینت داده شده ‌اند. 

تاریخچه ساخت اپرا گارنیه

مهم ترین علتی که باث ساخت مجدد این سالن شد ، ترور نافرجام امپراتور ناپلئون سوم بود. در روز ۱۴ ژانویه ۱۸۵۸، هنگامی که امپراتور ناپلئون سوم و همسرش، در مقابل در ورودی سالن اپرا پاریس و در میان جمعیت، از کالسکه خود پیاده شدند، یک گروه تروریستی ایتالیایی، ۳ بمب منفجر نمودند که باعث به کشته شدن ۸ نفر و مجروح شدن ۱۵۰ نفر گردید.

دوک بِری در سال ۱۸۲۰ نیز در زمان ورود به سالن اپرا ترور گشته بود. هدف اصلی این ترور ناپلئون بود، که خوشبختانه جان سالم به در برد. پس از گذشت این حادثه  ناپلئون دستور داد تا سالن جدیدی برای اپرای پاریس ساخته شود  که هم در شان شهر در حال رشد پاریس باشد و هم ورودی آن از نظر ایمن بودن برای ورود امپراطور مناسب باشد. در نهایت مسابقه ای برگزار شد تا در میان ارائه طرح هایی از مطرح ترین معماران فرانسوی، در نهایت طرح پیشنهادی شارل گارنیه که  معمار گمنام ۳۶ ساله بود  و قبل از آن جایزه گرند پریکس رم را دریافت کرده بود، از سوی هیات داوران برگزیده شد.

نمای بیرونی کاخ اپرا

این بنا از نظرشکل ظاهری و دکور خارجی هم چون داخل آن شگفت انگیز می باشد و با مجسمه های زیبایی تزیین شده است. سبک معماری فضای خارجی، سبک بوزار می باشد که روی تقارن تاکید دارد . به این صورت می توان معماری تکرار شونده در فضای بیرونی را مشاهده کرد . همچنین در نمای بیرونی متوجه مجسمه های مرمری آهنگسازان نیز خواهید شد تا یادآورنده ی حس هنری برایتان باشد.

 

اپرا گارنیه، قصری رنگارنگ در قلب پاریس

روش اصلی گارنیه در جهت اغوای تماشاگران، بهره  مندی به صورت کامل از رنگ ها در معماری ساختمان بود. گارنیه ابه عنوان اولین شخص  بنایی رنگارنگ را در مرکز شهر پاریس ساخت. گارنیه برای نیل به این هدف، از جدیدترین مصالح آن زمان بهره برداری نمود. مصالح استفاده شده او شامل  سنگ مرمر، موزاییک کاری،  و هم چنین استفاده از روش ایتالیایی افکت گیلدینگ برای تذهیب سطوح استفاده کرد.

افکت گیلدینگ اصالتا یک فرایند ایتالیایی بوده که در آن لایه طلا فقط بر روی قسمت هایی که تحت تابش نور قرار دارند استفاده شده است و قسمت های دیگر که نور به آن ها بازتابی ندارد با رنگ طلایی نقاشی شده است. در این روش که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد، کل بنا به شکل تذهیب شده قابل مشاهده است و تنها  در صورت بازبینی موشکافانه می توان قسمت های رنگ شده را از قسمت های طلاکاری شده تشخیص دهید. گارنیه اثری بی نظیر را با بهرهمندی از این مصالح خلق کرد. از زمان آشکار شدن این شاهکار هنری در سال ۱۸۶۷، بی تردید، نمای رنگارنگ آن مهم ترین و برجسته ترین قسمت پروژه شناخته شد.

سالن مدور دارندگان بلیت فصلی

به طور کلی  این قسمت ضمن  ورودی ساختمان اپرا  به عنوان  مهمترین بخش آن به شمار می رود. در سمت شرقی بنا این ورودی شیک یک پاویون می باشد که به ورود دارندگان بلیت های سالیانه اختصاص داده می شود. حدود ۲۰۰ نفر از مردم پاریس به اندازه ای مرفه و  پولدار بودند که می توانستند بلیت کل اجراهای یکسال را خریداری نمایند.

پاویون ورود امپراتور در سمت مقابل و غرب ساختمان  وجود دارد . این درب ورودی مخصوص بازدیدکنندگان سالیانه تا زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شد. این بخش به گونه ای طراحی شده بود که تصوری از غارهای تو در تو برای فرد به وجود آورد . این سالن مدور که دقیقا در زیر سالن اپرا قرار داشت، دارای  سقف نسبتا کوتاهی می باشد. در عین حال این نقص را گارنیه با هوش و خلاقیت هنرمندانه با ۱۶ ستون شیاردار گرداگرد سالن جبران نموده است.ستون های سالن از سنگ های مرمر کوه های ساخته شده و پایه و سرستون ها از سنگ مرمر سفید کارارا ساخته شده است. با وجود آنکه دیگر وسایل اصلی این سالن وجود ندارد، اما چهار گلدان چینی که به وسیله گارنیه طراحی شده بود، در چهار طاقچه در گوشه های سالن قابل مشاهده است.

 

مطالب مرتبط : 

کاخ ورسای
پَله رویال پاریس
قلعه کونسیرژوری
 

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر