×

قلعه کونسیرژوری

راهنمای سفر به اروپا  /   راهنمای سفر به فرانسه /  راهنمای سفر به شهر پاریس /   کاخ های پاریس /   قلعه کونسیرژوری

کونسیرژوری   که یک واژه فرانسوی می باشد ، نام یک قلعه و ساختمان سلطنتی در شهر پاریس، فرانسه است. قلعه کونسیرژوری در جزیره ایل دولاسیته در میان رود سن ساخته شده که از  قرن ۱۰ تا ۱۴ میلادی ساخته و به اتمام رسیده است. این قلعه در ابتا به عنوان  کاخی سلطنتی بود که به مرور زمان به زندان تبدیل شد. از این قلعه به عنوان بهترین قلعه در قرون وسطا یاد می شود. قلعه کونسیرژوی به عنوان یکی از ساختمان ‌های مهم در دوران انقلاب فرانسه محسوب می شود . زندانیانی اعدامی ، پیش از اجرای حکم روزهایشان را در این زندان می گذراندند. دادگاه‌ های انقلاب هم در همین ساختمان برگزار می گردید. در گذشته بیش از 2600 حکم اعدام زندانی در این دادگاه صادر شده است. ماری آنتوانت که همسر لویی شانزدهم بوده  قبل از مرگ در همین زندان روزگاری را گذرانده است. ریاست این دادگاه بر عهده  ماکسیمیلیان روبسپیر بوده که بعدها به اعدام محکوم شد.

Image

پیشینه تاریخی قلعه  کونسیرژوری

پادشاه فیلیپ چهارم در قرن 14 میلادی این محل باشکوه را شخصاً انتخاب نمود تا بر روی آن کاخی ساخته شود و  قدرت و ثروت او را به خوبی نشان دهد. این قلعه در قرون وسطا یکی از بهترین کاخ ‌ها شناخته می شد.  شارل پنجم و پادشاهان کاپتی در اواخر قرن 14، تصمیم گرفتند تا کاخ لوور و قلعه‌ی ونسن را در جهت اقامت انتخاب نمایند و کاخ شهر به پارلمان واگذار گردید تا کارهای دفاتر اداری پادشاه در آن صورت گیرد.  در آخر سرپرستی این مکان را فردی به عهده گرفت که از نظر قانونی، اختیاراتی در پلیس شهر داشت و در واقع قلعه کونسیرژری، نامش از این فرد گرفته شده است؛ چرا که در زبان فرانسه کونسیرژ به معنی دژبان قلعه است. در حال حاضر قلعه در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 


این کاخ در سال 1391 میلادی را رسماً به زندان تبدیل شد و مجرمان عادی و سیاسی را در این مکان نگهداری می نمودند.  زندانی‌ های ثروتمند، بهترین اقامتگاه ‌ها را برای خود خریداری می نمودند و دیگر زندانی‌ های فقیر و بیچاره شب را در اتاق ‌هایی تاریک و آلوده می گذراندند که در شرایط سخت و با مبتلا شدن به طاعون جان خود را از دست می دادند. قلعه‌ ی کونسیرژری بعد از پایان انقلاب فرانسه، تنها برای زندانی کردن افراد مهمی همچون «ناپلئون سوم» استفاده گردید. بخش ‌های بسیاری از این ساختمان را در قرن 19 بازسازی گردید.

دیدنی های مختلف قلعه کونسیرژری

قسمت هایی از این کاخ همچنان از دوران قرون وسطی پا برجا است که از این میان می ‌توان برج سزار و برج نقره را اشاره نمود. به طور کلی خزانه‌ ی سلطنتی در این مکان قرار می گرفت و برج بُنبِک به عنوان اتاق شکنجه را استفاده می شد. امروزه قلعه‌ کونسیرژری، حکم بنای تاریخی ملی و جاذبه ‌ای گردشگری را به خود اختصاص داده است. اگر چه  دسترسی به تمام نقاط آن ممکن نمی باشد ولی  گردشگران زیادی همواره به این مکان پرماجرا و تاریخی مراجعه و از آن دیدن می کنند. 

Image

ساعت کونسیرژری

حتما پس از بازدید از قلعه‌ی کونسیرژری، کلیسای سنت شاپل را به عنوان مقصد بعدی خود در نظر داشته باشید چرا که  تا این مکان فاصله‌ ی بسیار کمی دارد. ولی توصیه می شود قبل از ترک این قلعه در صورتی که دقیق ‌تر به آن نگاه کنید، ساعت کونسیرژ را مشاهده خواهید کرد . این ساعت قدیمی ‌ترین ساعت شهر پاریس به شمار می رود. در سال 1370 ساعت طلا کاری شده‌ پر زرق و برق، ساخته گشت و به خوبی هنر دوران قرون وسطی فرانسه را به نشان داد. کونسیرژری، سر ساعت به صدا درمی ‌آید و در زمان ساخت ساعت کونسیرژری به  جزئیات آن بسیاردقت شده است. در سال 2012 به آن رسیدگی زیادی شد که هیمن باعث شد تا ظاهر نو و تمیزتری نسبت به 700 سال پیش به خود بگیرد. شایان ذکر است طلاکاری ‌های این ساعت جلوه بی‌ نظیری به آن بخشیده است.

مطالب مرتبط : 

کاخ ورسای
کاخ اُپرا گارنیه
پَله رویال پاریس

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر