×

کاخ ورسای

راهنمای سفر به اروپا  /   راهنمای سفر به فرانسه /  راهنمای سفر به شهر پاریس /   کاخ های پاریس /   کاخ ورسای

کاخ ورسای اقامتگاه اصلی پادشاهان فرانسوی از زمان لویی چهاردهم تا لویی شانزدهم بود. این بنا که توسط چندین نسل از معماران، مجسمه ‌سازان، دکوراتورها و معماران منظره آراسته شده است، مدلی از اقامتگاه سلطنتی ایده‌آل را برای بیش از یک قرن در اختیار اروپا قرار داده است. در این مقاله به بررسی آثار موجود و تمامیت و اعتبار و الزامات حفاظت و مدیریت می پردازیم. واقع در منطقه ایل دو فرانس، جنوب غربی پاریس، مکان ممتازی برای اقامت و اعمال قدرت سلطنت فرانسه از لویی چهاردهم تا لویی شانزدهم، کاخ و پارک ورسای، که توسط چندین نسل ساخته و تزیین شده است.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

از معماران، مجسمه‌سازان، نقاشان، تزئین‌کاران و هنرمندان منظره‌سازی، که بیش از یک قرن برای اروپا نشان داده شده‌اند، مدلی عالی از یک اقامتگاه سلطنتی. برنامه ریزی معماری و ترکیب شکوهمند منظره یک همزیستی نزدیک را تشکیل می دهد و به عنوان محیطی برای شکوه دکوراسیون داخلی آپارتمان ها عمل می کند. این ملک حکاکی شده شامل منطقه ای است که مجموعه معتبر کاخ، قلعه Trianon و باغ های آنها را در بر می گیرد، و همچنین نوار باریکی از زمین را در بر می گیرد که چشم اندازی از منتهی الیه کانال بزرگ ارائه می دهد. این اثر حاصل یک قرن و نیم کار است که پادشاهان فرانسه فرمان داده اند و به بزرگ ترین هنرمندان آن سپرده شده است.

Image

آثار موجود کاخ ورسای

قوی ترین اثر را لویی چهاردهم بر جای گذاشته است، که با بزرگ کردن قصر کوچک آجری و سنگی که توسط پدرش لویی سیزدهم در سال 1624 ساخته شد، شروع کرد. اولین بار پس از سال 1661 به سرپرستی Le Vau به سبک ایتالیایی به شدت اضافه شد. آثار ساخته شده در ورسای در طول قرن هجدهم یکی از کامل‌ترین و مشهورترین آثار سبک لویی پانزدهم و لویی شانزدهم است: تریانون کوچک اثر ژاک آنژ گابریل، تزئینات آپارتمان‌های لویی پانزدهم توسط وربکت و روسو.
باغ‌هایی که کاخ را تکمیل می‌کنند، که در طول فرآیند ساخت مجموعه ایجاد شده‌اند، توسط  Le Nôtre، خالق گونه‌شناسی باغ به‌سبک فرانسوی، طراحی شده‌اند، یک سیستم باز از مسیرهای محوری که تا جایی که چشم می‌تواند امتداد داشته باشد و با نقطه‌گذاری مشخص شده است. گل ها و پرچین های کم، تخت های گل، نهرهای کوچک، دریاچه ها و فواره های بزرگ. مجموعه کاخ و پارک ورسای، نه تنها به دلیل اندازه، بلکه به دلیل کیفیت و اصالت آن، یک واقعیت هنری منحصر به فرد را تشکیل می دهد.

ورسای از اواخر قرن هفدهم تا پایان قرن هجدهم در سراسر اروپا نفوذ زیادی داشت. رن خاطرات ورسای را در همپتون کورت، شلوتر در برلین، در طراحی نماهای کاخ رویال گنجاند. «ورسای کوچک» به وجود آمده است: نیمفنبورگ، شلایشیم، کارلسروهه، وورتسبورگ، پستدام، استکهلم و غیره. باغ‌های لو نتر که توسط خود معمار یا مقلدین او طراحی شده‌اند، بی‌شمار هستند: از ویندزور تا کسل، تا گرانجا، سوئد، دانمارک و روسیه.
مقر مطلق قدرت پادشاه، ورسای بهترین فرموله شده و بهترین بوته اقتباس شده برای زندگی درباری فرانسه برای یک قرن و نیم بود (لوئی چهاردهم به کمال «آداب») و آفرینش هنری در حوزه موسیقی، تئاتر و هنرهای تزئینی اکتشافات علمی متعددی در آنجا ارائه شد که توسط پادشاهان، بنیانگذاران آکادمی های سلطنتی تشویق شد. در ورسای بود که در 6 اکتبر 1789، مردم آمدند تا لویی شانزدهم و ماری آنتوانت را با خود ببرند و بار دیگر مرکز قدرت را به پاریس برگردانند.

Image

تمامیت کاخ ورسای

کاخ و پارک ورسای با انقلاب کارکرد خود را از دست دادند، اما این مجموعه توسط دولت حفاظت شد و در آغاز قرن نوزدهم به موزه تبدیل شد. اگرچه مبلمان و تزئینات پراکنده یا تا حدی از بین رفتند، و تأثیر دامنه با واگذاری به بدنه‌های مختلف تغییر یافت، اما یکپارچگی ورسای باید خوب در نظر گرفته شود. این دامنه در سال 1996 به یک نهاد عمومی واگذار شد. از آن زمان، انتقال ساختمان‌ها و زمین‌ها امکان بازگرداندن نسبی انسجام کاخ و پارک ورسای را فراهم کرده است.

اعتبار کاخ ورسای

انقلاب و پیامدهای آن باعث تخریب و پراکندگی در ورسای شد، در حالی که تبدیل کاخ به موزه در قرن نوزدهم، تزئینات و فضاهای جدیدی را به ارمغان آورد. اصالت ورسای از طریق سیاستی که طی چندین دهه در مورد بازسازی فضاهای داخلی و اثاثیه اتخاذ شده است حفظ می شود.

Image

الزامات حفاظت و مدیریت کاخ ورسای

کاخ و پارک ورسای که متعلق به دولت است، به طور کامل در فهرست آثار تاریخی قرار دارد. بر این اساس، آنها از عملیات مهم حفاظت و مرمت تحت کنترل علمی و فنی دولتی که تأمین مالی آن را تضمین می کند، بهره مند می شوند. از زمان ایجاد بدنه عمومی، کار در چارچوب طرح جامع برنامه ریزی شده است. این مربوط به بازسازی ساختمان ها و نقشه های سایت های اصلی است. همچنین شامل به روز رسانی تاسیسات فنی، به ویژه مقررات دسترسی و ایمنی آتش سوزی است. در مورد ورسای، طرح حفاظتی پیرامون بنای تاریخی به‌طور ویژه بزرگ‌تر شد و به‌عنوان یک منطقه حائل برای اموال میراث جهانی استفاده شد. "Plaine de Versailles" جایی که بقایای Alée de Villepreux در آن یافت می شود، یک مکان فهرست شده تحت کد محیط زیست است. از آنجا، ستاره سلطنتی چشم انداز عالی کاخ را بیش از پنج کیلومتر از طریق جنگل شکار پادشاه طولانی کرد. یک برنامه مدیریتی در زمان مقتضی توسط نهاد عمومی، در ارتباط با همه ذینفعان، با در نظر گرفتن رژیم‌های حفاظتی متفاوتی که برای ساختمان، محیط اطراف آن و مکان‌های ذکر شده در همسایگی آن اعمال می‌شود، تهیه خواهد شد.

مطالب مرتبط : 


کاخ اُپرا گارنیه
پَله رویال پاریس
قلعه کونسیرژوری

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر