×

جشنواره قدردانی از سوریا

راهنمای سفر به آسیا /  راهنمای تور سریلانکا /  قدردانی از سوریا

در اواسط ژانویه، تایلند پونگال برگزار می‌شود که جشنواره برداشت هندوها است. این جشنواره به  جشنواره قدردانی از سوریا، خدای خورشید هم معروف است که سوریا را گرامی می دارد. به همین مناسبت، سریلانکایی تامیل یک غذای معمولی به نام پونگال می پزند که با برنج، آجیل و ادویه ها درست می شود. تاریخ دقیق تایلند پونگال طبق تقویم تامیل تعیین می شود. جشن تایلندی پونگال தைப்பொங்கல் یا پونگال பொங்கல் در اواسط ژانویه جشن گرفته می شود. این جشن‌ ها سه روز طول می‌ کشد و همانطور که گفتیم ادای احترام به خورشید، «سوریا» و ادای احترام به گاوها به دلیل نقش حیاتی آنها در کشاورزی و دامپروری است. برای کسانی که به جوامع کشاورزی تعلق ندارند، جشنواره قدردانی از سوریا این فرصت را برای آنها فراهم می کند تا از کشاورزان برای تولید غذا برای رزق و روزی آنها تشکر کنند. تای پونگال واقعاً یک فستیوال خانوادگی است که در آن همه اعضا از بسیار جوان تا مسن با فداکاری و شادی در آن شرکت می کنند.

Image

جشنواره قدردانی از سوریا در اولین روز «تایلندی» (دهمین ماه از تقویم تامیل) برگزار می شود، که نشانه آغاز سفر شمال خورشید از جنوبی ترین انتهای آن است که به آن «اوتارایانا» گفته می شود. یک دیگ سفالی جدید شیر را به نشانه شروع جشن می جوشانند و هنگامی که شیر به جوش می آید، آن را نشانه خوش اقبالی می دانند و اشاره به "پونگال" را می آورند. شاید برایتان سوال باشد که قدردانی از سوریا یا پرستش  خدای خورشید چیست؟ خدای خورشید، خدایی است که نمایانگر خورشید، یا جنبه‌ای از آن است. چنین خدایانی معمولاً با قدرت و صلابت همراه هستند. خدایان خورشیدی و پرستش خورشید را می توان در اکثر تاریخ سریلانکا ثبت شده به اشکال مختلف یافت.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

بوگی

بوگی اولین روز جشنواره قدردانی از سوریا است و خبر از رویدادهای آینده می دهد. خانه ها با کت های رنگ جدید، پرده ها و غیره تمیز و آرایش می شوند و اعضای خانواده لباس های نو می خرند یا می دوزند. همه چیز برای برگزاری مراسم پونگال در صبح روز بعد مهیا شده است و تزئیناتی که عمدتاً از برگ های موز و انبه بر اساس سنتی که طی چندین نسل دنبال شده است، در ورودی خانه ها نصب می شود. کشتی‌ های جدید خریداری می‌ شوند، کشتی‌ های قدیمی دور ریخته می‌ شوند و روحیه شاد در هر خانه‌ ای حاکم است. با طلوع روز جشنواره قدردانی از سوریا، داخل هر خانه با آب زردچوبه (معروف به خاصیت ضد عفونی‌ کننده‌ اش) پاشیده می‌ شود و خانواده در مقابل در ورودی اصلی جمع می‌ شوند، جایی که یک محوطه مربع روی زمین برای آنها آماده می‌ شود تا دکوراسیونی به نام کولام ایجاد کنند. این یک طرح رنگارنگ است که موضوعات مرتبط با جشنواره را با استفاده از آرد برنج رنگی که با خاک رس مشخص شده است، به تصویر می‌ کشد. همه عناصری که بخشی از هدایای پونگال به خورشید هستند در اطراف آن قرار گرفته اند و در هنگام طلوع آماده عرضه هستند و به همین دلیل در مسیر نور مستقیم خورشید قرار می گیرند. این روز سوریا پونگال نیز نامیده می شود، زیرا ادای احترام به سان سوریا و دو همسرش چایا و سامگنیا است.

Image

یک دیگ سفالی جدید برای نقش مهمی که در جشن ها ایفا می کند تزئین و آماده می شود و بر روی یک آتشگاه موقتی که از سه آجر تشکیل شده است قرار می گیرد و در محوطه ای که برای نذری در نظر گرفته شده است قرار می گیرد. هنگامی که شیر در قابلمه جوش آمد، برنج، انگور، کشمش، بادام هندی و ماش دال به آن اضافه می‌شود تا غذای خوشمزه پونگال تهیه شود که بین خانواده و بازدیدکنندگان از خانه به اشتراک گذاشته می‌شود. طیفی از دیگر غذاهای خوش طعم و شیرینی مانند وادای، موروککو و پایاسام بخشی از جشنواره قدردانی از سوریا هستند و طبق دستور العمل هایی که از نسل های تامیل تحویل داده شده است، تهیه می شوند. نوای پر جنب و جوش پاجان ها (آوازهای عبادی) با فعالیت های صبحگاهی همراه است و بقیه روز پس از بازدید از کوویل (معبد) که در آن نمازهای شکرگزاری بیشتری انجام می شود، در معاشرت با خانواده، اقوام و دوستان سپری می شود. یک واقعیت جالب این است که حتی اگر غذای پونگال در هر خانواده تامیلی تهیه شود، به اشتراک گذاشتن غذاهای تهیه شده در خانه یکدیگر بخش مهمی از این رویداد است.

پتی پونگال / ماتو پونگال

معروف به پتی پونگال یا ماتو پونگال (மாட்டுப் பொங்கல்)، روز دوم تایلندی پونگال به گاوهایی اختصاص دارد که نقش مهمی در کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی و حمل و نقل خوب ایفا می کنند. این روز به منزله قدردانی از کار سخت آنها و درخواست لطف آنها برای ادامه این کار در طول فصل آتی کشت است. جامعه این موجودات شگفت‌انگیز را با حلقه‌هایی برای تزئین گردن و کونگومام (کومکم) برای پیشانی‌ شان آماده می کنند و آنها را با مخلوط مخصوص جشن متشکل از ون پونگال، عسل، انگور، موز و سایر میوه‌ها تغذیه می‌ کنند. حتی ظاهر آنها با حمام کردن و رنگ آمیزی شاخ های آنها به شکلی خاص جلوه می کند. مسابقات دوستانه در طول روز با شرکت گاوها و جوانان روستا برگزار می شود و انسان و حیوان را با روحیه هماهنگی و احترام جمع می کند. در واقع جشنواره قدردانی از سوریا بهانه ای برای تشکر از نعمات خداوند و تشویق مردم به همدلی و مهربانی با یکدیگر است.

مطالب مرتبط : 

تاریخچه سریلانکا
حمل و نقل عمومی در سریلانکا
غذاهای محبوب سریلانکا
جشنواره وساک
امنیت در سریلانکا

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر