×

برج پیزا

راهنمای سفر به اروپا  /  راهنمای سفر به ایتالیا /  مناطق دیدنی در ایتالیا  / برج پیزا

پیزا در زبان به ایتالیایی شهری در توسکانی در مرکز کشور ایتالیا می باشد که بر کرانهٔ شرقی دهانهٔ رود آرنو در دریای تیرنی واقع شده است.  این شهر به دلیل وجود برج پیزا در آن مشهور می باشد که با وجود بیش از ۲۰ بنای تاریخی دیگر از جمله کلیسا، کاخ و پل‌ هایی بر فراز رودخانهٔ آرنو به ددلیل برج مشهورتر می باشد. در بناهایی که در جهان وجود دارد برج کج زیاد دیده می شود که هر یک ویژگی خاصی دارند ولی برج پیزا از محبوب ترین آن ها می باشد. این برج دارای ارتفاعی ۵۵ متری می باشد که ساخت آن به ۹ قرن پیش باز می گردد.

Image

برج پیتزا کجاست و ساعات فعالیت آن به چه صورت است؟

برج کج پیتزا در ناحیه فلورانس ایتالیا در شهری به همین نام  ساخته شده است. این برج در حدود ۳۶۰ کیلومتری پایتخت ایتالیا قرار دارد و حدود ۴ ساعت با آنجا فاصله دارد. ساعت فعالیت برج  اغلب از ۱۰ صبح شروع می شود و درب ‌های آن تا ساعت ۵  بعدازظهر به روی عموم باز می باشد. برای بازدید از این برج تنها نیاز است تا بلیط ورودی تهیه نمایید و برای آن حدودا نیم ساعت زمان خواهید داشت. 

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 


برج پیزا که به علت کج بودن آن شهرت دارد که در سال 1987 توسط معماران مشهور قرون وسطی بنا شد . رقابت ثروتمندان و اشراف ایتالیا با یکدیگر موجب ایجاد برج پیزا گردید.  سرشناس‌ترین معماران آن دوره جهت ساخت این اثر استفاده شده بودند. برج پیزا دارای 7 ناقوس بوده  و 300 پله در آن جهت بالارفتن از طبقات آن تعبیه شده است. روی برج پیزا 7 ناقوس قرار داده شده است که هرکدام به معنی یک نوت موسیقی هستند اما بدلیل کج شدن برج پیزا ناقوس‌های  صدایی ندارد.

معماری برج پیزا

برج پیزا از  55 متر ارتفاع برخوردار بوده و وجود  7 ناقوس  آن را خاص تر کرده است. ناقوس‌های آن مدت زیادی است که جهت جلوگیری از ریزش این برج به صدا در نمی ‌آیند. ناقوس ‌های روی این برج به وسیله فردی به نام آندره پیزانو طراحی گردید که هر یک حاکی از  نت‌ های موسیقی می باشند. قوس ‌های برج پیزا به صورت جالبی با یکدیگر ارتباط و پیوند داده شده اند. در ساخت برج پیزا از 207 ستون و 735.7 متر مربع سنگ مرمر سفید بهره برداری گردیده اند.

Image

داستان ساخت برج پیتزا

ثروت‌مندان و اشراف ایتالیا در سده ۱۲ میلادی جهت رقابت با یکدیگر، سرشناس ‌ترین هنرمندان و معماران را استفاده کردند تا به این صورت با رقابت با یکدیگر شاهکارهای معماری را خلق نمایند . ایده ساخت برج کج پیتزا نیز تحت تاثیر همین جریانات صورت گرفته و در سده ۱۲ میلادی مردم شهر پیتزا تصمیم گرفتند کلیسای آن‌ها برجی داشته باشد که برج کلیسای سنت مارک ونیز را تحت تاثیر قرار داده و با آن در رقابت می باشد.
در نهایت در تاریخ ۹ آگوست ۱۱۷۳ استارت ساخت برج کج پیتزا صورت گرفت. ساخت برج تا ۵ سال یعنی سال ۱۱۷۸ ادامه داشت و برج طبقه سوم رسید. درست پس از اینکه طبقه سوم به اتمام رسید، برج شروع به کج شدن کرد که در این شرایط ساخت برج متوقف گردید و تا ۱۰۰ سال بعد برج پیتزا در طبقه سوم خود کج اما همچنان استوار مانده است..
دلیل اصلی کج بودن برج پیتزا زمینی است که روی آن قرار دارد. زمینی دارای خاک ماسه ‌ای اسفنجی می باشد که ترکیبی از شن، خاک و رس آبرفتی حاوی ۶۰ درصد آب می باشد. به طور کلی می توان گفت  برج روی یک زمین باتلاقی ایجاد شده که این دلیل اصلی کج شدن برج شده است.

بخش ‌های مختلف مجموعه پیزا

بهترین نمونه‌ از سبک رومانسک میدان کلیسای جامع پیزا می باشد که از شکوه و کمال، تلفیقی هماهنگ از نقوش کلاسیک، صدر مسیحیت و لومباردی را تکمیل نموده است. برج پیزا در دسته  چهار بنایی است که مجموعه کلیسای جامع پیزا در ایتالیا را شامل می شود قرار می گیرد. این چهار بنا دارای یکپارچگی خاصی می باشند. کلیسای جامع اولین بنایی که در میدان معجزه ساخته شد .

برج پیزا و گالیله

در سال ۱۵۶۴ گالیله فیزیکدان، منجم، فیلسوف و ریاضی‌دان در شهر پیزا ایتالیا به دنیا آمد. او معتقد بود که اگر  دو جسم با اندازه و وزن متفاوت از یک ارتفاع پرتاب گردد، در زمانی مشابه به زمین خواهند رسید که جهت اثبات حرف خود در سال ۱۵۸۹ دستگاهی اختراع نمود. ولی  او با باور انسان ‌ها و مطالعاتشان مغایرت داشت. ارسطو نظریه‌ ای داشت که بر حسب آن جسم‌ های سنگین‌ تر سریع‌ تر از جسم‌های سبک به زمین خواهد رسید. بنابراین  گالیله دو توپ به وزن‌های ۴۵۳ و ۴۵۳۰ گرمی را جهت اثبات نظریه خود از بالای برج پیزا به زمین رها نمود. تمام شاهدان حاضر در آن ‌ها مشاهده کردند که دو توپ در یک زمان به زمین برخورد کردند. در نتیجه، با این آزمایش نظریه ارسطو رد شد.

مطالب مرتبط : 
سینکو تره ایتالیا
دولومیت ایتالیا
کاخ ریولی ایتالیا
قلعه دل مونته ایتالیا
فواره تروی ایتالیا
هرم سیستیا ایتالیا
کاخ آبی ایتالیا 
کلیسای سانتا ماریا دل فیوره
کانال ونیز ایتالیا
تفریحات ایتالیا  

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر