×

فواره تروی

راهنمای سفر به اروپا  /  راهنمای سفر به ایتالیا /  مناطق دیدنی در ایتالیا  / فواره تروی

فواره تروی یک آبنما در محل تقاطع یک سه راه به ایتالیا قرار که  در گذشته وظیفه تأمین آب روم را بر عهده داشت. در سال ۱۹ پیش از میلاد مسیح و با کمک یک باکره، متخصصان رومی منبع آبی پاکیزه را در ۱۳ کیلومتری شهر رم شناسایی نمودند. این صحنه در نمای امروزی به صورت یک آبنما به تصویر کشیده شده ‌است. البته راه پایانی  آن چشمه می باشد، به علت غیر مستقیم بودن، ۲۲ کیلومتر طول دارد. آکوا ویرگو آب را به حمام‌های آگریپا می‌رساند و تا چهارصد سال در خدمت روم بود.فواره تروی در شهر رم، به عنوان جاذبه ‌های مسحور‌ کننده‌ این شهر به شمار می رود  و تقریباً همه ی گردشگران به نیت بازگشت به ایتالیا سکه‌ ای در داخل این حوضچه می اندازند.

Image

مرمت فواره تروی

در سال ۱۹۹۸، سنگ کاری ‌ها جلا داده شدند و تمامی ترک‌ ها و قسمت ‌های فرسوده، توسط هنرمندان چیره دست مرمت گردید و آبنما به پمپ ‌های گردش آب مجهز گردید. در ژانویه ۲۰۱۳ اعلام شد که شرکت مد ایتالیایی فندی، پشتیبانی مالی ۲.۲ میلیون یورویی جهت بزرگترین مرمت در تاریخ آبنما را بر عهده گرفته ‌است.  در سال ۱۹ پیش از میلاد مسیح فواره در انتهای مسیر قناتی به نام «آکوا ورجینه» توسط «آگریپا» داماد امپراتور آگوستوس جهت رساندن آب به حمام‌ های رومی بنا شد. آب فواره از چشمه‌ ای به نام «سالونه» که ۱۴ مایل با رم فاصله دارد، تامین می گردید. دستور ساخت فواره توسط پاپ اوربان هشتم را به معمار مشهور «جیان لورنزو برنینی» داد، هر چند خود پاپ قبل از اتمام فواره از دنیا رفت و روند ساخت هم متوقف گردید. سبک طراحی این اثر مربوط به دوران باروک می باشد، فواره‌ای که ۲۶ متر ارتفاع و ۲۰ متر عرض دارد. مجسمه ‌ای که در میانه فواره تروی قرار دارد نپتون (خدای دریا) می باشد. 

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

حقایق جالب در مورد فواره تروی

•    بزرگ‌ترین فواره  در دوره باروک به شمار می رود.
•    این فواره خود یک ستاره سینمایی می باشد. فیلم تعطیلات در رم با هنرپیشگی آدری هپبورن و گرگوری پک (۱۹۵۳)، سه سکه در چشمه (۱۹۵۴)، گیجت به رم می‌رود (۱۹۶۳)، لیز مک گیر (۲۰۰۳)،  السا و فرد با هنرپیشگی کریستوفر پلامر و شرلی مک کلین (۲۰۱۴). نمونه هایی از فیلم هاییست که در سکانس آن ابنما مشاهده می شود.
•    کلمه تروی از ۲ ریشه برخوردار می باشد اما از ترکیب ۲ کلمه «تری» و «وی» به معنای سه راه ساخته می گردد
•    افسانه‌ای در رابطه با فواره وجود دارد مبنی بر اینکه در قرن نوزدهم پیش از میلاد سربازان رومی توسط یک دختر جوان به منبع چشمه که ۱۳ کیلومتر با رم فاصله داشت راهنمای شدند. کشف شدن سرچمشه این آب سبب شد تا دستور ساخت قناتی به طول ۲۲ کیلومتر به رم صادر گردد و این قنات را به خاطر آن دختر جوان «آکوا ورجینه» یا «آب باکره» نامگذاری کردند.

افسانه دختر باکره

در افسانه‌ ها گفته شده  که ۱۹ سال قبل از میلاد مسیح، ژنرالی به نام مارکوس ویپسانیوس آگریپا، دوست گرمابه و گلستان، همراه سربازانش جهت سیراب کردن رومیان در جست و جوی چشمه ‌ای هستد. در حال جست‌وجو بودند که در ان زمان دختر باکره‌ای در مسیرشان ظاهر می گردد. دوشیزه‌ای که چشمه‌ ای پربرکت را به آن ‌ها نشان داده و همین کافی بود تا معجزه را به عینه مشاهده کنند.  آینده مردم روم با لطف دوشیزه در حق آگوستوس برای چند قرن متحول گردید. آگوستوس به محض دیدن چشمه سر از پا نمی ‌شناسد و تصمیم می ‌گیرد قناتی به طول ۲۲ کیلومتر ایجاد کند  تا مردم شهر از آن سیراب و پاکیزه گردد. 

داستان معماری فواره تروی

قنات آکوئا ویرگو با گذر زمان و نابودی امپراتوری روم،  خراب شد و برای ۱۰۰۰ سال کسی به فکر احیای آن نبود. تنها کسی که فکر بازسازی‌ اش از سرش بیرون آمد، پاپ اوربان هشتم بود که در سال ۱۶۲۹ دستور بازسازی آن را صادر نمود. او از جان لورنزو برنینی، هنرمند و معمار برجسته آن زمان روم خواست تا فواره تروی را از حالت سادگی و بی‌ذوقی خارج کند.

Image

شهر آب، مکانی مخفی زیر آبشار تروی

همواره میلیون‌ها نفر به تماشای آبشار تروی ایتالیا می روند ولی  نمی ‌دانند که زیر فواره‌های آبشار و منطقه تروی، شهر ویکوس کاپراریوس یا شهر آب قرار دارد. شهری که خانه عیانی رومیان باستان به شمار می رفت و آثار هنری از آنان باقی مانده است؛ آثاری مانند سفال‌های آفریقایی، آجرهای موزائیکی و بیش از ۸۰۰ سکه را در این مکان یافت شد .

مطالب مرتبط : 

برج پیزا ایتالیا
سینکو تره ایتالیا
دولومیت ایتالیا
کاخ ریولی ایتالیا
قلعه دل مونته ایتالیا
هرم سیستیا ایتالیا
کاخ آبی ایتالیا 
کلیسای سانتا ماریا دل فیوره
کانال ونیز ایتالیا
تفریحات ایتالیا  

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر