×

هرم سیستیا

راهنمای سفر به اروپا  /  راهنمای سفر به ایتالیا /  مناطق دیدنی در ایتالیا  /  هرم سیستیا

هرم سیستیا  به عنوان یک هرم زیبا در شهر رم به شمار می رود. بر خلاف تصور بیشتر افراد هرم‌ های بزرگ و زیبا تنها در مصر مشاهده نخواهد شد. مردم روم باستان آثار باستانی دیوانه ‌کننده‌ای را بر جا گذاشته اند.هرم بزرگ Cestius یکی از این آثار عجیب و باارزش می باشد که عظمت و شکوه اهرام مصر را یاد آور می شود. این هرم زیبا که به خوبی محافظت می شود، در ۱۰۰ سال قبل از میلاد در جهت رقابت با عظمت اهرام مصر ساخته شده است، گرچه نسبت به آن‌ها ابعاد کمتری برخوردار می باشد. خوشبختانه در همان نزدیکی یک ایستگاه مترو قرار دارد که می‌ توانید توسط آن به راحتی به این سمت سفر نمایید.

Image

جایگاه هرم سیستیا رم دربین آثار تاریخی

با وجود آنکه اندازه این حرم در مقایسه با شاهکار مصری های باستان بسیار کوچک تر می باشد ولی  توانسته جای خود را در بین لیست اهرامی که در سراسر جهان وجود دارند به دست آورد. هرم سیستیا رم در کنار شاهکارهای روم باستان همچون معابد و آمفی تئاتر ها می تواند به عنوان یکی از جاذبه های توریستی این شهر خود را معرفی نماید. ساختار این بنا تفاوت زیادی با گنبدهای باشکوه معابد رم در بر می گیرد.
به طور کلی این هرم به گونه ‌ای نتیجه به چالش کشیده شدن معماران توسط بلند پروازی های پادشاهان این ابر قدرت تاریخی می باشد. در ابتدای تحقیقات برخی تصور دارند که این هرم جهت بزرگ داشته بنیانگذار روم باستان ایجاد شده است ولی در پی کشف و مطالعه کتیبه های موجود نشان داد که این هرم آرامگاه شخص دیگری می باشد. این هرم نیز همچون هرم بزرگ مصر دارای روکش بوده  و سنگ های مرمر هست ولی این سنگ ها در قرن شانزدهم در جهت ساخت و ساز در کلیسای سنت پیتر از نمای هرم سیستیا رم جدا شده و استفاده شد.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

ساختار هرم سیستیا رم

سازه این هرم شامل  هسته بتونی که در بر گیرنده  شن و ماسه می باشد و با لایه ایی از آجر تقویت گردیده است. همانطور که می دانید نمای خارجی هرم سیستیا رم که شامل سنگ های مرمر سفید می باشد متاسفانه برداشته شده است. سطح مقطع این هرم ۲۹ متر و ارتفاع آن حدود ۳۴ متر می باشد. داخل این هرم یک اتاق به مساحت ۲۳ متر مربع وجود دارد که دیواره هایش با بهره مندی از از نقاشی های مربوط به آیین تدفین در مصر باستان پوشانده و تزئین گردیده است. در قرن سوم میلادی که ساخت دیواره های ارلیان آغاز گردید این حرم را به عنوان قطعه از این دیوار مورد استفاده قرار دادند و اکنون این هرم بخشی از دیوار دور شهر است.

Image

احیا و توجه به هرم سیستیا رم

با  افول امپراطوری روم باستان بسیاری از بنا های باشکوه آن دوره رونق خود را از دست دادند مثلا دیگر مانند دوره اوج امپراتوری مسابقات بزرگ گلادیاتورها در آمفی تئاتر برگزار نگردید. هرم سیستیا رم  هم از این قاعده مستثنی نمی باشد و بعد از گذشت این دوره تقریبا به فراموشی سپرده شد و حتی آنقدر کم ارزش و اهمیت قلمداد شده بود که در قرن شانزدهم در زمان  ساخت کلیسای سنت پیتر به نمای بیرونی آن تعدی گردید و از سنگ های مرمر آن در ساختار کلیسا استفاده نمودند ولی  فقط یک قرن بعد و در قرن هفدهم مجدداً استفاده شد. با کشف سنگ نوشته های این بنا در این زمان قدمت و ارزش هرم سیستیا رم  برای مورخان و تاریخ شناسان به خوبی تعیین  شد و ایشان در صدد بازسازی و مرمت و مراقبت از این یادگار دوران باستان صورت گیرد. در واقع با پیدا شدن کتیبه و مطالعه آن، عملیات بازسازی و مراقبت از هرم سیستیا رم  اجرا گردید.

Image

ویژگی های فیزیکی هرم سیستیا رم

این هرم حدود 18 تا 12 قبل از میلاد به عنوان مقبره گایوس سستیوس، قاضی و عضو یکی از چهار شرکت بزرگ مذهبی در رم، ساخته شد . این بنا با بتن آجری ساخته شده که با تخته هایی از سنگ مرمر سفید پوشیده شده است که بر روی یک پایه تراورتن قرار دارد .اتاق تدفین در فضای داخلی واقع شده است ، یک حفره مستطیل شکل طاقدار بشکه ای ساده به طول 5.95 متر، عرض 4.10 متر و ارتفاع 4.80 متر می باشد. وقتی که در سال 1660 افتتاح گردید، مشخص شد که اتاق با نقاشی های دیواری تزئین شده است که توسط پیترو سانتو بارتولی ثبت شده است. 

مطالب مرتبط : 

برج پیزا ایتالیا
سینکو تره ایتالیا
دولومیت ایتالیا
کاخ ریولی ایتالیا
قلعه دل مونته ایتالیا
فواره تروی ایتالیا
کاخ آبی ایتالیا 
کلیسای سانتا ماریا دل فیوره
کانال ونیز ایتالیا
تفریحات ایتالیا  

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر