×

قلعه دل مونته

راهنمای سفر به اروپا  /  راهنمای سفر به ایتالیا /  مناطق دیدنی در ایتالیا  /  قلعه دل مونته

قلعه دل مونته در بلندای تپه ای است که به منطقه ی آندریا در ایتالیا مشرف می شوذ، قلعه ای که به صورت عجیب ترین شکل و شمایل همچنان پابرجا می باشد.  این دژ قرن سیزدهمی 8 ضلعی بوده و در هر کنج آن، یک برج هشت ضلعی قرار داشته است. در آن زمان طرح هندسی قلعه  بسیار خاص و منحصر به فرد بوده است. در سال 1240 این قلعه به وسیله امپراطور مقدس رومی ها فردریک دوم بنا شد ، ولی همچنان علت ساخت بنا بر هیچکس روشن نیست. هدف از ساخت این قلعه دفاعی نبوده چرا که خندق یا پل متحرکی در اطراف آن قرار نگرفته است. برخی بر این باورند که قلعه تنها یک شکارگاه بوده و برخی نیز می گویند  در اطراف این قلعه دیوار محافظی وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفته است. 

Image

تاریخچه قلعه دل مونته

کاستل دل مونته به ایتالیایی به معنی قصر کوه می باشد که یک کاخ در جنوب ایتالیا مربوط به سده ۱۳ میلادی است. در منطقه آندریا و آپولیااز این کاخ می توان بازدید کرد . این کاخ در خلال دهه ۱۲۴۰ توسط فریدریش دوم، امپراتور مقدس روم ساخته شده‌ است. در سده‌های بعدی مرمرها و مبلمان داخلی این قصر غارت گشته است. با توجه به عدم استفاده از خندق و تخته ‌پل ، احتمال زیاد هرگز به عنوان یک قلعه دفاعی استفاده نشده‌ است. این کاخ که در فهرست بناهای محافظت ‌شده میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این قلعه در دوره ای که ساخته شده بود به اندازه ای که امروز دیده می شود، منزوی نبوده است. منطقه ی مورد نظر دارای  ذخایر آبی سرشار و پوشش گیاهی انبوه بسیار بارور بوده و صومعه ای به نام سانتا ماریا دل مونته نیز در نزدیکی آن قرار داشته که به نظر می رسد نام قلعه از آن گرفته شده  باشد. تنها سند موجود در رابطه با ساخت قلعه ی دل مونته، مدرکی از زمان فردریک دوم منسوب به سال 1240 میلادی می باشد که در آن امپراطور به حکمران کاپیتاناتا دستور داده که روی قلعه سلسله اقداماتی صورت گیرد. ماهیت این اقدامات به شکل دقیق معین نبوده و حتی خود فردریک دوم هیچ گاه از این قصر استفاده کرده باشد یا خیر مشخص نیست. ولیکن شواهدی هست که حاکی از آن دارد  در سال 1246 از این قلعه به عنوان زندان استفاده می گردیده؛ در آخر نیز در زمان شیوع طاعون این مکان پناهگاهی برای بازمانده ها به شمار می رفته است.

Image

بازدید از قلعه دل مونته

این قلعه از نظر شکل 8 ضلعی و خاص میان دانشمندان محل مناقشه شده، چرا که فردریک دوم باعث و بانی ساخت قلعه های زیادی در این منطقه بوده ولی هیچکدام  هیچ یک از آن ها همچون قلعه ی دل مونته ساختار 8 ضلعی ندارند. مورخان بر این باورند هشت ضلعی نمادی بین مربع (نماینده ی زمین) و دایره (نمایش دهنده ی آسمان) می باشد. فردریک دوم به احتمال زیاد چنین طرحی را با توجه به  گنبدهایی در اورشلیم که در طول جنگ های صلیبی با آن ها رو به رو می شده و یا از کلیسای جامع آخن برداشت کرده است. این قصر در یک دوره دارای  اتاق های تزئین شده که  کفسازی مرمری و ستون ها، موزاییک، نقاشی ها و پرده های منقوش برخوردار بوده و در قرن هجدهم  همه ی آن ها تخریب شده اند. این قلعه در دهه ی 90 میلادی، به عنوان شاهکار معماری قرون وسطی به لیست میراث فرهنگی یونسکو افزوده گردید. 

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

معماری زیبای قلعه دل مونته در ایتالیا

هشت ضلعی بودن قلعه برای  دانشمندان بسیار خاص و منحصربفرد می باشد. فردریک دوم قلعه های مختلفی در این منطقه بنا نموده که هیچ یک از آن ها تا کنون به شکل قلعه دل مونته، هشت ضلعی نبوده اند. بسیاری از مورخان بر این باورند  که هشت ضلعی بودن این بنا، نشان از نمادی بین مربع یعنی نماینده زمین و دایره به معنی نمایش دهنده آسمان دارد .بنابراین فرض بر آن است که  فردریک دوم طرح این بنا را از گنبدهایی که در اورشلیم در طول جنگ های صلیبی برداشته . در یک دوره توریست ها و گردشگران  در این قصر می توانستند موزائیک، کفسازی مرمری و ستون ها، نقاشی ها و پرده های پر نقش و نگار مشاهده کنند ولی در قرن هجدهم همه ی آن ها نابود شده و از بین رفته اند. در نهایت، در دهه نود میلادی این قلعه به عنوان یک قلعه با معماری شاهکار قرون وسطی به لیست میراث فرهنگی یونسکو ثبت گردید.

مطالب مرتبط : 

برج پیزا ایتالیا
سینکو تره ایتالیا
دولومیت ایتالیا
کاخ ریولی ایتالیا
فواره تروی ایتالیا
هرم سیستیا ایتالیا
کاخ آبی ایتالیا 
کلیسای سانتا ماریا دل فیوره
کانال ونیز ایتالیا
تفریحات ایتالیا  

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر