×

ساگرادا فامیلیا

راهنمای سفر به اروپا  /   راهنمای سفر به اسپانیا / راهنمای سفر به شهر بارسلون  /  ساگرادا فامیلیا

معبد Expiatori de la Sagrada Família (معبد کثیف خانواده مقدس) توسط بسیاری از ساکنان به عنوان نماد بارسلونا شناخته می شود و مکانی است که نباید هنگام بازدید از پایتخت کاتالونیا از دست بدهید. این کلیسا در ابتدا به عنوان یک کلیسای ساده کاتولیک رومی اختصاص داده شده به عیسی، مریم و یوسف در نظر گرفته شده بود، این کلیسا در نهایت به برجسته ترین نمونه مدرنیسم کاتالان تبدیل شد. پاپ بندیکت شانزدهم در سال 2010 آن را به عنوان کلیسایی معرفی کرد. امروز به بررسی تاریخچه، زمان تکمیل شدن، برج ها و زمان بازدید می پردازیم. باسیلیکا که توسط معمار کاتالانی آنتونی گائودی رویایی شده است، فلسفه گائودی را نشان می دهد که طبیعت کار خداست. گائودی به دنبال ترکیب گفتار مسیحی و تمثیل های کتاب مقدس با نمادهای طبیعی پیچیده مانند اشکال ارگانیک و هندسی بود که در هر ستون، اوج و پنجره شیشه ای رنگارنگ کلیسای برجسته است. نتیجه نهایی یک شاهکار معماری حیرت انگیز است که با وجود ناتمام بودن و نزدیک به 140 سال در دست ساخت، به یکی از پربازدیدترین بناهای تاریخی اسپانیا تبدیل شده است و در سال 2019 میزبان 4.7 میلیون بازدیدکننده بوده است.

Image

تاریخچه ساگرادا فامیلیا

ایجاد و ساخت ساگرادا فامیلیا یک تاریخ زنده است. جوزپ ماریا بوکابلا، کتاب‌فروش محلی می‌خواست یک معبد کفاره‌ای بسازد که به خانواده مقدس تقدیم شود. بوکابلا در ابتدا این پروژه را به معمار فرانسیسکو دی پائولا دل ویلار، که یک پروژه نئوگوتیک طراحی کرد، واگذار کرد و ساخت و ساز را در سال 1882 آغاز کرد.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

با این حال، به دلیل اختلافات متعدد با بوکابلا، آنتونی گائودی این وظیفه را بر عهده گرفت. گائودی طرحی نوآورانه را در نظر گرفت که مرزهای همه سبک های معماری شناخته شده را جابجا کرد. هدف اولیه گائودی ساخت کلیسایی با نماهایی بود که سه مرحله از زندگی عیسی مسیح را برجسته می کرد: میلاد مسیح، مصائب و شکوه. چشم انداز معمار این بود که نمادهای ارگانیک را در معماری، شیشه های رنگی و عناصر طراحی به منظور بیان داستان عیسی و همچنین برجسته کردن برخی از تاریخ های کلیدی کتاب مقدس بگنجاند.

در سال 1891، زمانی که توسعه نمای عیسی مسیح آغاز شد، گائودی متوجه شد که ساخت ساگرادا فامیلیا آنقدر پروژه بلندپروازانه است که مطمئناً در طول زندگی خود شاهد تکمیل آن نخواهد بود. گائودی از ترس متوقف شدن این پروژه پس از مرگ وی و هنگامی که کلیسا عملکرد عبادی خود را به دست آورد، تصمیم گرفت که به جای ساختن شبستان مرکزی، از قسمت خارجی کلیسا شروع کند.
 
در آن زمان، گائودی همچنین روی کازا میلا (La Pedrera) کار می کرد و زمانی که این کار در سال 1912 به پایان رسید، او به طور انحصاری بر ساخت ساگرادا فامیلیا تمرکز کرد. او روی آن کار کرد تا اینکه در سال 1926 درگذشت و در داخل سرداب دفن شد. پس از مرگ گائودی،Domènec Sugrañes i Gras  نقش اصلی معمار را بر عهده گرفت. این معبد در طول جنگ داخلی اسپانیا (1936-1939) آسیب زیادی دید، زمانی که گروهی از آنارشیست ها آن را به آتش کشیدند و بخش قابل توجهی از کارگاه گائودی را سوزاندند. خوشبختانه بخشی از مطالب او قابل بازیابی است. کار در سال 1954 از سر گرفته شد و از آن زمان در حال ساخت است.

Image

چرا ساگرادا فامیلیا تمام نشده است و چه زمانی تکمیل خواهد شد؟

حتی با وجود فناوری امروزی، معماران و مهندسان ماهر رمزگشایی و زنده کردن اشکال هندسی پیچیده‌ای را که بلندترین کلیسای جهان (172.5 متر) را تشکیل می‌دهند، دشوار می‌دانند.
علاوه بر این، با وجود شهرت بین‌المللی، ساگرادا فامیلیا پروژه‌ای است که توسط مردم برای مردم تبلیغ می‌شود، بنابراین همیشه به کمک‌های خصوصی متکی بوده است. زمان هایی در تاریخ وجود داشته است که هیچ بودجه ای وجود نداشته است، به خصوص در طول جنگ داخلی اسپانیا و دهه های پس از آن. تنها پس از بازی های المپیک 1992 بارسلونا، زمانی که شهر شروع به کسب شهرت بین المللی کرد و تعداد بازدیدکنندگان افزایش یافت، ساخت و ساز به طور تصاعدی شتاب گرفت.
انتظار می رفت که ساگرادا فامیلیا در سال 2026 تکمیل شود - به مناسبت صدمین سالگرد مرگ گائودی - اما تکمیل آن به دلیل COVID-19 به تعویق افتاده است. کار قبلاً از سر گرفته شده است اما تاریخ تکمیل جدیدی اعلام نشده است.

بازیلیکا

باسیلیکا از پنج شبستان تشکیل شده است که به شکل صلیب لاتین ساخته شده است که سقف آن را ستون های زاویه دار نگه می دارند. این ستون‌های زاویه‌دار یک ساختار ستونی درختی هستند که جلوه‌ای از یک جنگل زنده را ایجاد می‌کنند که نور کم‌پیچیده در آن جریان دارد.

موزه گائودی و ساختمان مدرسه

موزه گائودی دارای کارگاه معمار و همچنین مجموعه ای از مواد و ماکت های او است. گائودی ساختمان مدرسه را که برای کودکان کارگران بود در سال 1909 طراحی و ساخت. طراحی آن شبیه به کازا میلا است.
 

برج ها

چهار برج به نمایندگی از 12 حواری از هر یک از سه نمای بیرونی (میلاد، شور و شکوه) بالا می روند. گائودی نمای عیسی مسیح را ساخت و در سال 2005 به همراه سردابه به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد. در ضلع غربی، نمای جنجالی Passion Facade قرار دارد که معمار آن، Josep Maria Subirachs، به دلیل انتزاعی بودن و عدم پیروی دقیق از مدل گائودی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. نمای ناتمام Glory Facade پس از تکمیل و تاج گذاری با چهار برج گمشده خود، قرار است زیباترین از این سه مورد باشد.

چگونه به ساگرادا فامیلیا برویم؟

Sagrada Família  در منطقه  Eixample، در مایورکا، خیابان 401 است. خطوط 2 و 5 مترو در ایستگاه ساگرادا فامیلیا توقف می کنند. از شهر قدیمی بارسلون، 30 تا 40 دقیقه پیاده روی است.

زمان بازدید از ساگرادا فامیلیا

باسیلیکا هر روز از سال برای بازدیدکنندگان باز است و به دلیل رویدادهای ویژه ای که در داخل آن برگزار می شود، ممکن است تغییر کند. برای جلوگیری از شلوغی بیشتر، بهتر است صبح‌های زودهنگام هفته را بازدید کنید. یک بازدید کامل 2-3 ساعت طول می کشد.

مطالب مرتبط : 

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر