×

کاسا باتلو

راهنمای سفر به اروپا  /   راهنمای سفر به اسپانیا / راهنمای سفر به شهر بارسلون  /  کاسا باتلو

از سال 1860، زمانی که یک طرح شهری بلندپروازانه در بارسلونا معروف به طرح  Cerdàتصویب شد، پسئو د گراسیا به ستون فقرات شهر تبدیل شد و مهم‌ترین خانواده‌های آن شروع به ایجاد خانه در اینجا کردند. به این ترتیب، در قرن نوزدهم، خیابان به تفرجگاه عابران پیاده و کالسکه‌های اسبی تبدیل شد و از قرن بیستم به خیابان اصلی اتومبیل‌ها تبدیل شد. در ادامه به بررسی ساخت کاسا بتلو، تاریخ، ویژگی های معماری، نمای بیرونی و سقف می پردازیم.در اصل، این ساختمان در سال 1877 توسط امیلیو سالا کورتس (یکی از اساتید معماری گائودی) ساخته شد، زمانی که هنوز چراغ برق در بارسلون وجود نداشت. در سال 1903 توسط آقای جوزف بتلو، یک صنعتگر نساجی که صاحب چندین کارخانه در بارسلونا و یک تاجر برجسته بود، خریداری شد.

Image

ساخت کاسا باتلو

آقای جوزپ باتلو آزادی خلاقیت کامل را به آنتونی گائودی اعطا کرد و او را مسئول پروژه ای قرار داد که در ابتدا مستلزم تخریب ساختمان بود. با این حال، به لطف شجاعت نشان داده شده توسط گائودی، تخریب خانه منتفی شد و بین سال های 1904 و 1906 به طور کامل اصلاح شد. معمار نما را به طور کامل تغییر داد، پارتیشن بندی داخلی را دوباره توزیع کرد، حیاط چراغ ها را گسترش داد و داخل را تغییر داد. تبدیل به یک اثر هنری واقعی علاوه بر ارزش هنری، این ساختمان همچنین بسیار کاربردی است و بسیار بیشتر از گذشته مشخصه دوران مدرن است. برخی حتی عناصری را می بینند که خبر از روندهای معماری اواخر قرن بیستم می دهد.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

تاریخ کاسا باتلو

از دهه 1950 کازا باتلو دیگر متعلق به خانواده باتلو نبود. پس از تصرف توسط شرکت ها و افراد مختلف، از دهه 1990 این ساختمان در دست صاحبان فعلی آن، خانواده برنات قرار گرفت که خانه را به طور کامل بازسازی کردند. در سال 1995، خانواده خانه را به روی عموم باز کردند و این گوهر معماری را به جهانیان ارائه کردند و استفاده از ساختمان را برای رویدادها پیشنهاد کردند. از سال 2002، مصادف با سال جهانی گائودی، بازدیدهای فرهنگی نیز درکاسا بتلو ارائه شده است. هر دو فعالیت در حال حاضر با نوآوری های مداوم از نظر پیشنهاد و محتوا در دسترس هستند.

در حال حاضر، کاسا بتلو یک سایت میراث جهانی یونسکو و نمادی در بارسلون است، برای کسانی که می‌خواهند آثار گائودی و مدرنیسم را در بهترین حالت خود کشف کنند، باید آن را ببینند. همچنین یکی از جاذبه های فرهنگی و توریستی با رتبه بالا است که هر سال پذیرای 1 میلیون بازدید کننده است.

هنگامی که داخل کاسا بتلو می‌شوید، دهلیز عمومی، با شکل ملایم و رنگ‌های مایل به آبی، جریان ترافیک را با استفاده از راه‌پله‌های مختلف، یک پلکان خصوصی برای مالکان و دیگری برای مستاجران، سازماندهی و هدایت می‌کند تا محل اقامت‌های مختلف ساختمان. این فضای غار مانند، با پلان مستطیل شکل و سقف های منحنی، شامل خانه سرایداری، چند انبار است و مستقیماً به تالار خصوصی آپارتمان در طبقه اصلی منتهی می شود. پلکان همسایه یا محله توسط مستاجران و خدمتکاران خانواده باتلو استفاده می شد.

ویژگی های معماری کاسا باتلو

آنتونی گائودی کازا باتلو را به سبک مدرنیستی خلق کرد که معماری را متحول کرد و راه را برای جنبش خلاق مدرنیسم اسپانیا هموار کرد.  

Image

نمای بیرونی Casa Batlo

نمای بیرونی کاسا بتلو در شب می درخشد. از دور، پنجره‌های جلوی کاسا بتلو به نظر می‌رسد که جمجمه‌های توخالی هستند که درون گچ بری‌های رنگارنگ مرجانی قرار گرفته‌اند. جمجمه ها نرده های بالکن هستند که در الگوهایی شبیه جمجمه انسان شکل گرفته اند. این اشکال در شب، زمانی که نور داخلی در تضاد با بالکن های حجاری شده است، برجسته تر است. تکه های کاشی و شیشه در سایه هایی که به طور طبیعی در دریاهای اسپانیا وجود دارد، دیوارهای بیرونی را می پوشاند.

فضای داخلی Casa Batlo

فضای داخلی عناصر هنر نو و مدرنیستی را در هم می آمیزد. طبقه همکف که به عنوان فضای ورودی عمل می کند، محیطی زیر آب را تداعی می کند، از جمله نورگیرهایی که شبیه پوسته لاک پشت هستند. پلکانی با نرده‌های چوبی کنده‌کاری شده به طبقه اول (طبقه دوم که در اروپا طبقه اول نامیده می‌شود) منتهی می‌شود، جایی که پنجره‌هایی از شیشه‌های رنگی استادانه ساخته شده‌اند. طبقه اول که به آن طبقه نوبل گفته می شود، طبقه اصلی است و محل زندگی اصلی خانواده باتلو بوده است. طبقه Noble دارای دیوارها و سقف های طاقدار و پنجره های بزرگی است که به Passeig de Gracia نگاه می کنند. بیشتر اشکال الهام گرفته از طبیعت وجود دارد، مانند یک شومینه شبیه قارچ و سقف هایی که شبیه ابرهای چرخان هستند. در بالای خانه یک اتاق زیر شیروانی با الهام از مدیترانه قرار دارد که تماماً سفید با 60 طاق طاق‌دار است که قفسه سینه یک حیوان را تداعی می‌کند.  

Image

سقف Casa Batlo

سقف مانند پشت اژدها قوس می کند. تراس پشت بام، واقع در بالای ساختمان، دارای کاشی کاری های تخیلی و دیوارهای منحنی است. تاج سقف از کاشی‌های سبز و نارنجی بام شبیه به بدن اژدها است و کاشی‌های سقف مانند فلس‌هایی با صلیب (یا شمشیر) در پشت آن به نظر می‌رسند. تصاویر اژدها برخی را به این باور رسانده است که گائودی این خانه را برای ادای احترام به افسانه سنت جورج، قدیس حامی کاتالونیا (در منطقه کاتالونیا) ساخته است. طبق افسانه، سنت جورج اژدهای عصبانی را با شمشیر خود کشت تا شهر و ساکنان آن را نجات دهد. برخی دیگر سقف رنگارنگ را به منظره ای آبی تعبیر می کنند که مجموعه نقاشی های رنگ روغن کلود مونه، نقاش امپرسیونیست فرانسوی، نیلوفرهای آبی را تداعی می کند.

مطالب مرتبط : 

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر