×

مسجد بزرگ پاریس

راهنمای سفر به اروپا  /   راهنمای سفر به فرانسه /  راهنمای سفر به شهر پاریس /  مسجد بزرگ پاریس

مسجد بزرگ پاریس که در منطقه 5 (محله لاتین) پاریس قرار دارد، یکی از بزرگترین مساجد فرانسه است و قدمت آن به یک قرن می رسد. در اینجا تاریخچه ای از مسجد پاریس، که به عنوان مسجد بزرگ پاریس نیز شناخته می شود، آورده شده است. در این مقاله به بررسی تاریخچه مسجد بزرگ پاریس و مسجد جامع پاریس در جنگ جهانی دوم و کتابخانه مسجد جامع پاریس و ویستریا در مسجد بزرگ پاریس و نحوه بازدید از مسجد بزرگ پاریس می پردازیم. علاوه بر نمازخانه، یک کتابخانه، فروشگاه هدیه، رستوران و کافه، و حمام، یک حیاط مرکزی زیبا با دیوارهای موزاییک، یک کف کاشی فیروزه‌ای رنگ که شبیه آب شفاف و روان است و باغ‌های خیره‌کننده‌ای که در فصل بهار و بهار دیده می‌شوند، وجود دارد. 

Image

تاریخچه مسجد بزرگ پاریس

مسجد جامع پاریس در دهه 1920 ساخته شد (و در سال 1926 تکمیل شد) به منظور قدردانی از سربازان مسلمان فرانسوی که در جنگ جهانی اول جنگیدند. بیش از 100000 سرباز مسلمان از سال 1914 تا 1918 برای فرانسه جنگیدند و جان باختند. امروزه در انتهای حیاط داخلی که از ورودی دورتر است، لوحی به افتخار سربازانی که در جنگ جهانی دوم برای فرانسه جنگیدند وجود دارد. خود مسجد به سبک معماری موری ساخته شده است، نوعی معماری که عمدتاً از مراکش و اسپانیا سرچشمه می گیرد. .
ویژگی‌های خاص معماری شامل طاق‌های نعل اسبی و کاشی‌کاری موزاییک روی دیوارها و کف است. مصالح همان مصالحی است که در سایر معماری‌های سنتی مور استفاده می‌شود. فواره های کاشی کاری شده و پیچیده که اغلب در ماه های تابستان سال با آب پر می شوند، قابل توجه است. قبل از ساخت این مسجد، مسجدی در پاریس وجود نداشت و نمازگزاران مسلمان از حق ساخت مسجد توسط شهرداری پاریس محروم بودند. در سال 1926 مسجد افتتاح شد. اما این تنها جنگ جهانی نیست که تأثیر زیادی بر مسجد و جامعه نمازگزاران آن داشته است.

 

تور های پیشنهادی نوید گشت : تور اروپا

تور نوروز 1402 تور ژاپن تور توکیو
تور تایلند تور بالی تور پوکت
تور آفریقای جنوبی تور سامویی تور بارسلون
خدمات ویزا تور مالاگا تور اسپانیا
تور فرانسه تور پاتایا تور بانکوک
تور مالدیو تور ایتالیا تور پاریس
تور آفریقا تور فیلیپین تور سریلانکا

 

 

مسجد جامع پاریس در جنگ جهانی دوم

در طول اشغال پاریس توسط نازی ها در طول جنگ جهانی دوم، که طی آن نازی ها مقر اصلی خود را در هتل د لا مارین در میدان کنکورد ایجاد کردند، مسجد جامع به محل اصلی مقاومت فرانسه تبدیل شد.
رئیس مسجد عبدالقادر بن غبریت و او در نجات صدها یهودی از دست نازی ها کار قهرمانانه انجام داد. در جهان خارج، عبدالقادر بن غبریت دوستانه نسبت به نازی ها ظاهر شد. با این حال، در داخل دیوارهای خود مسجد، او مخفیانه به صدها نفر از یهودیان کمک، مخفی و اسکان می داد. او حداقل 500 نفر را نجات داد. عبدالقادر بن غبریت برای پنهان کردن مردم از دخمه های پاریس (معادن سنگ های سابق که در زیر شهر قرار داشتند) استفاده کرد. او همچنین برای کمک به یهودیان در مخفی شدن از دست نازی ها، شناسنامه های جعلی مسلمانان ساخت.
 
یکی از نمونه‌های برجسته که نشان می‌دهد عبدالقادر بن غبریت تا چه اندازه برای اطمینان از امنیت مردم یهودی که به آنها کمک می‌کرد، مورد سلیم حلالی، خواننده مشهور یهودی تبار بود. عبدالقادر بن غبریت به منظور جعل نسب مسلمان، یک شناسنامه جعلی مسلمان به حلالی صادر کرد و حتی نام پدر مرحومش را بر روی قبر بی نشانی در قبرستان مسلمانان در Bobigny حک کرد. امروزه این مسجد بزرگترین مکان عبادت مسلمانان در کلان شهر فرانسه است.

مواردی که باید در مسجد بزرگ پاریس ببینید

مناره

با قرار گرفتن در ارتفاع بالاتر از بقیه مجموعه مسجد، به طور دقیق، در ارتفاع 33 متری (بیش از 100 پا)، نمی توانید مناره را از دست بدهید. متأسفانه، به دلیل نگرانی های ایمنی (نرده بالای برج به اندازه کافی بلند نیست تا بتواند استانداردهای بازدید فرانسوی را پاس کند)، سکوی تماشای مناره به روی بازدیدکنندگان بسته است.

کتابخانه مسجد جامع پاریس

یکی از باشکوه ترین و چشمگیرترین اتاق های مسجد که به روی عموم باز است اتاق کتابخانه است. این کتابخانه دارای سقف چوبی زیبا با پنجره های فانوس و قفسه های چوبی است که هزاران کتاب را در خود جای داده است.

ویستریا در مسجد بزرگ پاریس.

در میان تمام مکان‌هایی که می‌توانید از ویستریا در پاریس دیدن کنید، مسجد بزرگ پاریس به راحتی یکی از بهترین مکان‌های شهر است. از این گذشته، حیاط مرکزی کاشی‌کاری‌شده خانه درختان انگور با قدمت چند دهه‌ای است که به‌طور مار در منطقه مرکزی می‌چرخند و بوی دلپذیری دارند.
گیاه ویستریا در مسجد پاریس معمولا از اواسط تا اواخر آوریل شروع به شکوفه دادن می کند و برای چندین هفته از اوایل تا اواسط ماه مه ادامه می یابد. برای بررسی اینکه آیا ویستریا در حال حاضر در حال شکوفه است یا خیر، به شدت توصیه می کنم وارد اینستاگرام شوید و استوری های اخیر را در مکان مسجد بررسی کنید تا ببینید که آیا گل های بنفش (به فرانسوی گلیسین ها) در حال حاضر شکوفا هستند یا خیر.

Image

نحوه بازدید از مسجد بزرگ پاریس

قبل از بازدید باید بدانید که برای بازدید از مسجد هزینه ورودی 3 یورو (نرخ امتیاز 2 یورو) وجود دارد. هر بار که بازدید کردم، دستگاه کارت کار نمی کرد و بنابراین مجبور شدم پول نقد را پرداخت کنم (پس حتما قبل از سفر مقداری همراه داشته باشید زیرا نزدیکترین دستگاه خودپرداز حدود پنج دقیقه پیاده روی دارد. ). حتما لباسی بپوشید که زانوها و شانه های شما را بپوشاند. عکاسی در محوطه حیاط مرکزی مجاز است و توصیه می‌کنم در صورت امکان زودتر در روز و در اواسط هفته از آن بازدید کنید (مخصوصاً در فصل ویستریا) زیرا این مکان بین عکاسان حرفه‌ای و آماتور بسیار محبوب است. پس از بازدید از مسجد، به شدت توصیه می کنم به کافه و رستوران کناری بروید. یکی از ویژگی های خاص مورد توجه، چای نعناع برای فروش به قیمت 2 یورو و شیرینی های مختلف شیرین (که بسیاری از آنها بر پایه بادام و پسته هستند) است که هر کدام با قیمت 2 یورو نیز به فروش می رسند. حیاط کوچکی وجود دارد که می‌توانید در آن چای خود را بنوشید و شیرینی‌هایتان را بخورید، یا می‌توانید از آن‌ها بخواهید که در جعبه‌ای برای غذاخوری بروند.

مطالب مرتبط : 

نوشتن یک نظر

با ثبت نظر در این فرم شما شرایط حریم خصوصی و قوانین را خوانده و می پذیرید
افزودن نظر